Les også:

-Tror? Vi er helt sikre på at vi kommer til å ta markedsandeler, sier melkesjef i Q-Meieriene Bent Myrdahl.

Det er kun to leverandører av melk i Norge, Q-Meieriene og Tine. I dag har Tine 85 prosent av markedet. Q har de siste årene ikke klart å øke sin markedsandel.

— Nå vil vi utfordre igjen. Tine har hatt monopol på stor melkekartong, 1,5 liter. Nå får forbrukerne et valg også på store kartonger. Derfor tror jeg vi kommer til å øke markedsandelene fra 15 til 25 prosent innen tre til fem år, sier en selvsikker Myrdahl.

Kjøleskapets stasjonsvogn

Både Tine og Q lanserte sine nye 1,75 liters kartonger med få dagers mellomrom.

Q-Meieriene solgt nesten dobbelt så mange 1,75 literkartonger som forventet. På fabrikken er arbeidsfolkene i gang med et ekstra skift for å produsere nok.

— Det er ingen tvil om at størrelsen teller, sier Myrdahl.

Tine kan også fortelle at forbrukerne har tatt svært godt imot den nye kartongen. Foreløpig er det bare Rogalendingene som har fått gleden av Tines storsatsing.

I månedsskiftet mai/juni kommer de store Tine-kartongene til hovedstaden, mens bergenserne må vente til over sommeren.

— Fortsetter salget på dette nivået, også i andre landsdeler, vil 1,75-literen i løpet av kort tid ha etablert seg som «kjøleskapets stasjonsvogn» og overta plassen til 1,5-literen som Norges nest mest solgte kartong etter TineMelk 1l Lett, som troner øverst, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Knoph i Tine.

Politisk melkevalg

Q-Meieriene har undersøkt hva norske forbrukere velger og hvorfor de velger Q-Melk fremfor Tine. 50 prosent sier at de i svært stor grad ønsker å støtte en utfordrer.

- De som jobber i privat sektor foretrekker Q i større grad enn de som jobber i offentlig sektor, sier Myrdahl.

Det viser seg også at Q har størst preferanseandel i Oslo, mens Tine står sterkest i Midt-Norge.

Undersøkelsen, en landsomfattende Omnibus utført av Opinion, viser også at det er politikk i melkevalgene våre. Av folk som stemmer Frp. foretrekker 41 prosent Q, mens 18 prosent foretrekker Tine. 37 prosent av høyrevelgere foretrekker Q, mens 27 prosent foretrekker Tine.

Velgere som stemmer Sosialistisk venstreparti, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti foretrekker Tine. Særlig gjelder dette for Senterpartiet, der bare 6 prosent foretrekker Q og hele 76 prosent velger Tine.

Undersøkelsen gjennomført på oppdrag fra Q-Meieriene peker på forskjeller mellom Q-melkedrikkere og Tine-melkedrikkere.

Melkedrikkerne til Q liker i større grad å prøve nye oppskrifter enn de som foretrekker Tine, de ønsker mer konkurranse i meierimarkedet og ønsker seg større utvalg og nye merker og produkter, viser undersøkelsen.

— Tine opplever at norske forbrukere er kompromissløse i særlig to krav: De ønsker seg kvalitet og de ønsker seg valgmuligheter. Derfor er vi svært opptatt av å lytte nøye til alle norske forbrukere, uansett kjønn, alder og geografisk eller politisk forankring, sier Knoph.