I februar i år ble det lettet på den norske lovgivningen for registering av .no-domener på internett. Nå kan hver organisasjon eller firma registrere opptil 15 domener, mens det før bare var mulig med ett.

Dermed ble det samtidig lagt opp til at domenepirater kunne håve inn penger på registering av domenenavn som kunne knyttes til kjente organisasjoner og bedrifter.

Dildoer Et nylig eksempel er en privatperson som registrerte domenet regjeringa.no. Nå står dette domenet i fare for å havne hos et firma som selger dildoer og andre sexhjelpemidler. Selv om inntekten fra akkurat dette salget riktignok skal gå til et veldedig formål, så er det andre som ikke har noe imot å selge til høystbydende og putte fortjenesten i sin egen lomme.

For det koster bare småpenger å registrere et .no-domene; fra 340 kroner, en sum som kan ganges med både 10 og 100 for et riktig forlokkende domenenavn.

Domenestruktur Ifølge nettavisen Digitoday vil samferdselsmyndighetene nå regulere navnepolitikken på nettet enda en gang. En arbeidsgruppe som skal utarbeide en ny struktur for den norske domenepolitikken skal nedsettes.

Håpet er å få etablert en lovgivning som kan avgjøre navnestrider og ivareta merkevarebeskyttelsen, og ikke minst hindre at slike tvister belaster domstolsapparatet.

Krangler Det danske bryggeriet Carlsberg tapte en sak i Oslo namsrett tidligere denne måneden, hvor de stevnet inn en irsk pubeier i Oslo for å ha registrert domenenavnene carlsberg.no og tuborg.no.

Danskene har anket til lagmannsretten og truer med å gå til sivilt søksmål mot pubeieren, som bedyrer at han ikke vil tjene penger på domenene, men gi ut gratis e-post-adresser i stedet.

Det hører med til historien at regjeringen fikk tilbud om å få domenet for en kaffekopp, men aldri svarte, og at Carlsbergs representanter i Norge, Ringnes og Hansa, fikk spørsmål fra pubeieren om de hadde noe imot at han registrerte domenene deres. De brød seg ikke om det.

NTB