Tirsdag ettermiddag fikk Eva Rekve i Stavanger telefon fra en mann som snakket engelsk med indisk aksent, og som sa han ringte fra Windows technological help. Han sa han hadde hørt at datamaskinen hennes ikke fungerte sånn som den skulle.

— Og det stemte jo forsåvidt det. Den er veldig sen og treg, jeg har irritert meg over den lenge. Så jeg tenkte at hvis det er noe feil med min pc, kunne det vært kjekt å rette opp i det, sier Rekve til Aftenbladet.no.

Fikk tilgang til datamaskinen

Mannen fortalte videre at de holdt oppsyn med lignende tilfeller over hele verden, opptil 600 dataer om dagen. Da Rekve omsider hadde fått den trege maskinen sin i gang, fikk mannen henne til å skrive inn en webadresse i nettleseren slik at han fikk kontroll over hennes pc. Snart kunne hun se at pilen flyttet seg over skjermen uten at hun beveget datamusen.

— Han for gjennom side på side, og viste meg røde varselstrekanter. Til slutt måtte jeg trykke på en knapp hvor det stod "verify". Deretter sa han at jeg ikke hadde gyldig Windows-lisens lenger, og at jeg måtte fornye den. Da ringte varselsklokkene i hodet mitt, sier Rekve.

Advarer andre

Mannen skulle ha penger for å fornye lisensen, 1400 kroner for fem-års lisens, 2000 for livslang. Rekve ba mannen om å ringe nevøen hennes, fordi hun selv begynte å bli usikker på hva hun skulle gjøre. Da ble mannen hissig.

— Han fikk nummeret til nevøen min, men ringte aldri opp igjen, sier Rekve, som ønsker å advare andre mot samme type svindel.

Det gjør også Microsoft Norge, som sier at de aldri ringer til kunder på den måten for å fikse pcer.

- Det er renspikket svindel. Det er bare tull at de kan se at du har problemer med maskinen din uten å være i rommet, sier sikkerhetsrådgiver Ole Tom Seierstad, som har hørt om mange lignende tilfeller.

Kundesenteret deres fikk i april rundt ti henvendelser daglig fra folk som var blitt lurt på samme måte som Rekve, mange av personer som snakket engelsk med indisk aksent.

— Det var mange tilfeller i høst, så roet det seg ned før det ble en ny runde i vinterferien. De siste to-tre ukene har det vært en ny bølge, sier Seierstad.

Kan få tilgang til «alt»

Hvis svindlerne får tilgang til datamaskinen kan de installere spionprogramvare, såkalte bakdører, og få tilgang til e-poster, banktransaksjoner, brukernavn og passord og kredittkortinformasjon.

- Det lureste er å ha maskinen av, og få en dataforhandler til å ta en titt på den. På våre hjemmesider er det også linker til verktøy man kan bruke for å rense opp maskinen. Jeg ville også meldt fra til banken og politiet, sier Seierstad.

Han sier at det er helt tilfeldig hvem som blir lurt, og at de falske datakonsulentene kan bli ganske ufine og aggressive.

— Jeg har hørt om noen som har truet med terrorisme, og sagt at de vet hvor vedkommende bor og hvem de er. Flere har også betalt opp til 5000 kroner for slik svindeltjeneste, sier Seierstad.