— En firefelts motorvei med 50 meters seilingshøyde vil være et utrolig stort inngrep i den vide og vakre Bjørnafjorden, sier lederen for aksjonen "Nei til bro over Bjørnafjorden", Knut Børgesen.

Denne uken skal aksjonistene stå på stand i Os for å samle meningsfeller i kampen mot det midtre alternativet, det vil si bro fra Søre Øyane eller Halhjem til Reksteren på Tysnes.

Børgesen bor selv på Lepsøy, en av naturidyllene som motstanderne frykter vil bli rasert dersom det skal bygges en bro over fjorden. Selv om det ikke er tatt noen beslutning om ilandføringspunkt, har Søre Øyane vært nevnt som det naturlige stedet å føre den fem kilometer lange flytebroen over på fast grunn.

Frykter død fjord

— Hvis det skal komme firefelts motorvei her ute på øyene, vil all bosetting bli berørt. Men uansett ilandføring er vi imot broen. Den vil bli ødeleggende for naturen i seg selv, både som visuell støy og som fysisk sperre for det marine livet. Ny forskning viser for eksempel at Nordhordlandsbrua har hatt stor innvirkning på laksesmolten i området. Det kan vi ikke tillate skal skje i Bjørnafjorden, sier Børgesen.

Formannskapet i Os vedtok i vår at både det midtre alternativet og der indre traseen om Fusa burde utredes videre. Men både ordfører Terje Søviknes (Frp) og leder i samferdselsutvalget i fylkeskommunen, Gustav Bahus (Frp), har i høst støttet planene om bro. Det får Børgesen til å reagere.

— Det har ikke vært offentlig debatt om dette i det hele tatt. Folk tror det nesten ikke når vi sier at det kan komme firefelts vei gjennom bygden og over fjorden, sier han.

Søviknes sier at han forstår engasjementet på Søre Øyane, men at det er for tidlig å si noe sikkert om hvilket ilandføringsalternativ som er best.

— Når jeg har vært tydelig på at midtre alternativ er min favoritt, har det to grunner. For det første fordi det gir kortere reisetid. I et regionalt og nasjonalt perspektiv er det viktig å få kortest mulig reise mellom Bergen og Stavanger. Men også for Os mener jeg det viktig å få lagt veien gjennom kommunen, sier han.

— Men vil dere ikke uansett få store deler av veien i kommunen?

— Kanskje, men hvis det indre alternativet blir valgt, er det lett for at planleggerne bestemmer seg for å legge den videre traseen lenger øst, via Samnanger mot Arna. Da frykter jeg at Os kan bli liggende i bakevjen. Kommunikasjoner er utrolig viktige for utviklingen, sier Søviknes.

- Dårlig prosess

Også innad i Os Frp er det ulike meninger. Flere av representantene i kommunestyret kommer fra Søre Øyane. En av dem er Sonja Vernøy Hansen fra Lepsøy.

— Jeg ønsker at E39 skal gå over Os, men synes det er fryktelig synd hvis de lar veien gå over land her i skjærgården. Det er ikke mange steder man finner vakrere landskap, og det kan ikke raseres med brostolper, sier hun.

Hansen kan godta bro hvis det finnes en ilandføring som innebærer tunnel under øyene eller et helt annet sted.

— Men det har vært en dårlig prosess. Først nå kommer det opp mulige ilandføringsalternativer. Det skaper mye uro, men nå er saken ute av hendene til lokalpolitikerne, sier hun.

Venter på veivesenet

To andre Frp-ere med bosted Søre Øyane, Veronica Haugland og Lasse Færøvik, støtter derimot broalternativet så lenge det finnes en grei løsning for ilandføring.

Søviknes sier at det er naturlig med en ny debatt i kommunestyret etter at Statens vegvesen har lagt frem sine nye utredninger.

— Men rent formelt er det nå storting og regjering som skal velge hovedkorridor, så blir den detaljerte traseen bestemt senere. Der blir det sikkert mye debatt, for uansett alternativ vil vi berøre noen, sier han.

Hva mener du?