Kampen mot fedme og skadelig fett har hardnet til i Frankrike. Senatet har nå godkjent det som går under navnet Nutella-skatten, en avgift på produkter som inneholder det mange regner som den farligste matoljen, palmeolje, skriver det svenske nettstedet Foodmonitor.

Oljen er verdens billigste matolje og brukes i en rekke matvarer verden over, særlig i sjokolade, kjeks og kaker.

Mer enn 20 prosent

Lovforslaget i Frankrike innebærer at avgiften på produkter som inneholder palmeolje, økes med 300 prosent.

Ettersom sjokoladepålegget Nutella inneholder mer enn 20 prosent palmeolje, har lovforslaget fått tilnavnet «Nutella-skatten».Går lovforslaget gjennom det franske parlamentet, vil avgiften kunne bidra med rundt 40 millioner Euro, eller nær 300 millioner kroner til staten. Dette skal gå til å bekjempe fedmeepidemien i landet og finansiere deler av helsesystemet knyttet til fedme, samt forhåpentlig redusere forbruket av palmeolje.

Kuttet to tredjedeler

I Norge har flere matprodusenter fjernet all palmeolje i sine matvarer. Toro er en av dem. Også Mills produkter er helt uten palmeolje.

— Forbruket i norsk mat har falt fra 15.000 tonn palmeolje i året til 5000 tonn, sier kampanjekoordinator Anja Lyngsmark i Regnskogfondet.

— Det betyr at hver av oss får i oss bare én kilo palmeolje i året, ikke tre kilo, legger hun til.

Hun mener en avgift på bruken av denne oljen kan gjøre det enklere for produsentene å velge en annen olje enn den miljø- og helseskadelige oljen, men er ikke sikker på om hun vil anbefale dette i Norge nå.

NorgesGruppen vil fjerne

— Mange av de store norske produsentene har vært veldig flinke, men det er mye jobbing som ligger bak. Oppskrifter må endres, og produksjonsutstyr kan måtte skiftes ut for å få et tilsvarende produkt, sier Lyngsmark.

I dag er det Orkla-eide Sætre som er den største brukeren av palmeolje i tillegg til dagligvarekjedenes egne merkevarer, sier hun og henviser til palmeoljeguiden på Regnskogfondets hjemmesider.

NorgesGruppen, som eier Ultra, Meny, Spar og Kiwi, har sagt at de har som mål å kutte ut all palmeolje i egne merkevarer innen 2013.