Felttoget skulle gjøre det da relativt ukjente norske flyselskapet Norwegian til en av de store aktørene på det beskjedne, danske innenriksmarkedet. Det endte med at den norske lavprishelten brente fingrene og ble påført blodige tap.

– Noen i Norwegian hadde ikke gjort hjemmeleksen sin, mener dansk flyanalytiker.

Den 19. november 2009 samlet Kjos dansk presse på Hilton Copenhagen Airport.

Med smilet på plass og full av selvtillit bekjentgjorde han at Norwegian var klar for å gå til angrep på dansk innenriks.

– Den fantastiske mottakelse vi har fått i Danmark, bekrefter for oss at det er riktig å utvide det danske rutenett, sa Kjos.

Gikk i graven

Norwegian var da allerede i gang med flyvinger fra København til Aalborg. Nå lanserte Kjos tre nye innenriksruter fra den danske hovedstaden — til ferieøya Bornholm samt til Billund og Karup på Jylland. Det erklærte målet var «å sette seg» på 60 prosent av innenriksmarkedet.

Bransjefolk ristet på hodet. De skulle raskt få rett.

De nye rutene, som ble startet i 2010, forsvant fort. En av dem, til «Legoland-hovedstaden» Billund, ble lagt ned nesten før den kom i gang. De to andre fikk også kort levetid. Karup-ruten ble stanset sist i oktober i fjor.

Billig-trikset

Norwegians danske informasjons- og markedssjef, Johan Bisgaard Larsen mener planen om å ta innenriksmarkedet var god:

– Vårt mål var å komme inn med billige billetter og på den måten skape helt ny trafikk, slik vi har gjort andre steder der vi har etablert nye ruter. Det er ulike årsaker til at vi ikke lyktes på alle de nye rutene, men ingen kan anklage oss for ikke å ha forsøkt! På ruten til Aalborg, som vi driver fortsatt, har trafikken økt 40 prosent takket være oss. Men vi fikk ikke lønnsomhet i de andre rutene pga. manglende etterspørsel, derfor ble de avviklet. Vi fant ut at vi kunne skape sunnere drift ved å flytte flyene til andre og mer lønnsomme ruter, sier Larsen til Aftenposten.

Han vil ikke si hvor mye Norwegian tapte på fiaskoen.

Fiasko

En som følger det danske luftfartsmarkedet tett, er flyanalytiker Ole Kirchert Christensen i firmaet Travelbroker:

– Jeg tror tapene på rutene til Billund, Karup og Bornholm var ganske betydelige. Norwegian trodde de skulle skape ny trafikk. Hvis satsingen var et alvorlig forsøk på å komme seg inn på dansk innenriks, var dette en fiasko av Bjørn Kjos, mener Christensen.

Han sier danskene nå er mer kritiske til Norwegian enn da selskapet startet sin danske lavprissatsing. Lufthavnsjef Erik Jakobsen på Karup er en av dem som ennå slikker sårene etter Norwegians exit. Han sier at trafikken til lufthavnen ble halvert etter at Kjos trakk seg ut. Inntektene stupte, og ni ansatte måtte sies opp.

Blodrøde tall

– Det overskuddet vi hadde i 2011 etter en formidabel trafikkvekst som Norwegian tilførte oss, må vi nå bruke til å dekke underskuddet som vi kommer til å pådra oss i år. Det blir blodrøde tall. Vi har også måttet betale folk etterlønn lenge etter at Norwegian forsvant herfra, så det at nordmennene la ned på Karup, har kostet oss riktig mye penger.

Og trafikksituasjonen er svært endret.

— Da Norwegian kom inn, økte vi til 300 000 reisende i året. I inneværende år kommer vi neppe mye over 200 000. Det sier sitt om hvor vi står i dag, sier Jakobsen, som mener Norwegian ikke hadde nok tålmodighet.

Lufthavnledelsen i Billund stusset over at Norwegians rute til København i det hele tatt kom i gang. Lufthavnen er så å si uten innenrikstrafikk. Det tok da heller ikke mange ukene før det norske selskapet trakk seg ut av ruten.

De to venninnene Louise Mølholt og Ida Qvist Østergaard er flittige brukere av Norwegians gjenværende innenriksrute til Aalborg. Minst én gang i måneden er de gjester om bord:

– Prisene falt som en sten da Norwegian kom inn. Vi sjekker alltid alle de tre selskapene som flyr denne ruten, også SAS og Cimber Sterling. Norwegian kommer alltid billigst ut, sier de to, som derimot ikke er fornøyd med punktligheten: Ofte er de forsinket en time eller mer.

– Det må de slutte med, sier de to trofaste Norwegian-kundene.

Som en kanonkule på utenriks

Selskapet som den norske jagerpiloten Bjørn Kjos startet, har kommet som en kanonkule på rutenettet ut fra Danmark. På ti måneder er det blitt Danmarks største flyselskap etter SAS.

Norwegians presse- og markedssjef i Danmark, Johan Bisgaard Larsen, viser oss Norwegians beskjedne Danmark-hovedkontor med seks ansatte. Over gaten ligger SAS-kvarteret, med 300 ansatte.

– Det går så det suser, danskene vil ut i verden, sier han tilfreds om Norwegians danske aktiviteter. Fra å være ny i 2009, opererer Norwegian i dag med et førtitall danske ruter, og er også blitt den nest største kunden hos lufthavnen på Kastrup.

– Konkurransen er knallhard. I Oslo slåss vi med rundt 25 andre selskap, her har vi ca. 60 konkurrenter. Så det er et tøft marked å slå gjennom i, sier Larsen, som har vært dansk sjef så å si fra starten av.

Likevel har Norwegian klart å etablere seg som en kjent merkevare, takket være massiv markedsføring og gode priser. Norwegian kom inn som en reddende engel for lavpristrafikken etter at daværende Sterling Airlines gikk dundrende konkurs i 2008.

Da Kjos ikke ville kjøpe konkursboet, men satse på drift under eget merkenavn, ble han beskyldt for å være «gravrøver» i Sterlings konkursbo. Men etter at han har vist at han har langsiktige perspektiver i det danske markedet, har danskene trykket ham til sitt bryst.

– Vi skal bygge oss videre opp med lave priser og god service som varemerke. At også de danske Norwegian-flyene får wifi ombord, er et konkurransefortrinn, men viktigst av alt er at vi skal kunne gi alle muligheten til å fly, og at vi skal opprettholde god punktlighet, sier Larsen.