Personellet skal etter planen brukes på flygninger til og fra New York, Florida og Bangkok. Norwegian kan dermed redusere lønnsutgiftene og oppnå bedre lønnsomhet på langdistansesatsingen, skriver Dagens Næringsliv.

Norske lønninger gjør det håpløst å konkurrere mot asiatiske flyselskaper, mener Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Regjeringen hindrer Norwegian fra å bruke asiatisk besetning på norskregistrerte fly. Norwegians løsning blir trolig å registrere det nye Dreamliner-flyet i Irland og ikke i Norge. Norwegian sendte 17. april et brev til Luftfartstilsynet om dette.

— Endelig beslutning er ikke tatt, men Irland er en mulighet som vi også har en dialog med tilsynet om. Årsaken til dette bør jo være godt kjent, vi retter oss selvsagt etter norske myndigheters krav om at fly med utenlandsk besetning skal være utenlandsregistrert, slik den norske utlendingsforskriften er formulert. Norwegian har selv ikke hatt noe ønske om utenlandsregistrering, men dette er den gamle særnorske bestemmelsen som den nåværende regjeringen har valgt å holde på, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Fagforeningen Parat liker ikke fremgangsmåten og vil ta kontakt med norske myndigheter, opplyser nestleder Vegard Einan.

— Vi er opptatt av at Norwegian skal ha best mulig vilkår for å vokse globalt, men at det skjer på en måte som ikke undergraver regler som gjelder for alle andre flyselskaper i Skandinavia og Europa, sier han.