I 2007 tok Kjos en veldig smart avgjørelse, og en veldig dum avgjørelse, innrømmer han nå.

Det smarte var at han bestilte 42 nye fly, som ifølge selskapet var Skandinavias største flybestilling noen gang.

— Det vi gjorde feil, var at vi ikke bestilte fir'ogåtti stykker, sier flysjefen kjekt.

Hadde han bestilt 84 maskiner den gangen, hadde han ikke behøvd å leie inn fly for å dekke den enorme reiseapetitten nordmenn, svensker, dansker og finner har opparbeidet seg.

I flybransjen gjelder det nemlig å kunne snu seg rundt raskt når markedet endrer seg. Men det er ikke alltid like lett. Nå har han lært.

Sniker i køen

Kjos' gigantiske handletur hos Airbus og Boeing (se faktaboks), har gitt ham en veldig sterk forhandlingsposisjon. I hvert fall sterk nok til at han får flyene både tidligere og billigere enn han ville gjort med mer normale, mindre bestillinger.

— Med en så stor ordre, ser det ut til at dere sniker litt i køen for å få de nye flyene tidlig?

— Vi er inne veldig tidlig, ja.

- Men er det sånne fordeler med å bestille så mange fly?

— Ja, det er klart at du kommer litt tidlig inn. Så vi er tidlig ute (med å bestille, journ. anm.), og tidlig inne (med å få flyene levert, journ. anm.). Med et stort volum, så gjør du det, sier Kjos.

- Hvem skal fylle flyene? Er det fortsatt folk i de samme markedene?

— Vi har jo beveget oss ut av Norge. Vi har beveget oss ut i Norden og ut i Europa, da. Egentlig har vi hele Europa å ta av.

- Så du ser mer mot Ryanair enn mot SAS?

— Ja, og jeg ser også mot...

Kjos stopper seg selv, han vil ikke konkretisere akkurat hvor høyt han sikter.

— Du skal huske på at vi etter hvert begynner å fly lange linjer. Det betyr at vi kommer til å fly et helt annet system i fremtiden enn vi gjør i dag, sier han.

Skal fóre langrutene med passasjerer

Kjos sikter til at selskapet vil bevege seg fra å være et rent punkt til punkt-flyselskap, til å bli mer likt et nettverksselskap.

Norwegians kommende ruter fra Norden til Bangkok og New York har planlagt oppstart i første halvår 2013.

Det viktigste ankepunktet kritikerne har hatt mot Kjos' langdistansesatsning, har vært fraværet av tilstrekkelig tilstrømming av passasjerer. Det er ikke nok å basere sterkt konkurranseutsatte, interkontinentale flyruter utelukkende på kunder i Oslo-området.Med et godt utbygget rutenett i Europa, vil Norwegian kunne hevde seg i konkurransen om alle flypassasjerer som skal reise mellom Europa og enten Sørøst-Asia eller USA.

Disse rutene skal opereres med Boeings 787 Dreamliner. Norwegian har så langt bestilt seks eksemplarer. Det er ingen nye bestillinger av denne flytypen i onsdagens storordre.

New York-billetter etter sommeren

— Når begynner salget av billetter til de lange rutene?

— Vi begynner antageligvis ikke før etter sommerferien, sier Kjos, og viser til at man ikke kan selge flybilletter mer enn 350 dager frem i tid.

— Man vil ikke selge reiser bare på én bestemt dato når du først legger ut billetter, man vil ha et tidsrom å selge billetter på.

Men ordrer på 222 nye fly betyr ikke at Norwegians flåte vil vokse med like mange fly. Leveransene vil trolig strekke seg over minst ti år fra de første ankommer om tre-fire år. Store deler av bestillingen vil også gå med til å erstatte deler av dagens flåte.

- Hvor mange fly har dere om 10 år?

— I 2022 ligger vi et sted mellom 175 og 200 fly, sier Kjos.

Han regner da med at Norwegians markedsandel i Europa har gått fra dagens nivå på 2 prosent til 6 prosent.

Veksten vil både komme ved å ta større deler av rutene de flyr idag, men også med nye ruter. Kjos vil imidlertid ikke nevne noen nye destinasjoner.Kjos anslår at Norwegian-staben omtrent vil være tredoblet fra dagens nivå på rundt 2500 ansatte.

Satser midt i krisen

Ordren på 122 fly fra Boeing er den største den amerikanske flyprodusenten har mottatt fra Europa noensinne.

Det bekrefter Fiona O'Farrell og Dan Mosely fra Boeings kommunikasjonsavdeling.— Dette er en betydelig ordre for vår del, og den plasserer Norwegian i en gruppe av ledende flyselskaper, sier Mosely til Aftenposten.no.

- Er dere skuffet over at selskapet har gått fra å bare ha Boeing-fly til også å bestille fly fra Airbus?

— Vi ser det slik: De har bestilt 122 nye fly fra oss, den største ordren vi noen gang har fått fra Europa. Det er vi fornøyd med, sier Mosely.

- Hvordan er ordreinngangen fra Norwegians konkurrenter i Europa?

— Flybransjen følger konjunkturene, og preges av den økonomiske situasjonen i Europa, så det er nok ikke det mest aggressive markedet for tiden. Vi får inn bestillinger, men ikke så mange som fra Asia, sier han.

– Det gjelder å gå litt motsyklisk i disse markedene. Det er når alt ser som mørkest ut, at man virkelig skal gjøre det, sa Kjos under pressekonferansen.

En halv verdensrekord

Kjos sier at det ikke vil bli nødvendig å hente mer penger i aksjemarkedet for å finansiere flykjøpene, og heller ikke banklån.

Både amerikanske og europeiske lånegarantier er stilt for å sikre ordrene.Onsdagens overraskende melding ser ut til å være bygget på samme lest som verdensrekordinnehaver American Airlines' (AA) gigantbestilling fra sist sommer.

Da dumpet ordrer på til sammen 460 nye fly inn til Boeing og Airbus samtidig.

Flyene er fra samme serie som Norwegian nå har bestilt: Boeings storselger 737, og dens argeste konkurrent, Airbus A320. I høst måtte AAs morkonsern søke om konkursbeskyttelse.