Norwegians billettstunt denne uken med lavprisbilletter til New York kan få etterspill. Billettene med lokkepriser på 999 kroner ble kjøpt opp i løpet av få timer etter lanseringen klokken 11 torsdag formiddag.

Lokkeprisen ble så rakt utsolgt at Forbrukerombudet vil ha klarhet i om selskapet hadde nok billetter tilgjengelig, eller om man står overfor et brudd på markedsføringsloven.

Har avtale

— Vi har en avtale med aktørene om at det skal være tilstrekkelig mange billetter tilgjengelig for at det skal kunne markedsføres som et tilbud. Det må være en reell sjanse for folk flest å få tak i disse. Det ble raskt utsolgt hos Norwegian torsdag, og det er en sak vi interesserer oss for. Vi ber derfor folk som ikke har fått tak i disse billettene på et tidlig tidspunkt om å melde fra til oss slik at vi kan ta det opp med Norwegian. Ellers kan vi ta et slikt initiativ selv. Vi må se på hvilken fremgangsmåte vi skal benytte her, sier fagdirektør for reiser hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, til Aftenposten.

Klammeri

Ombudet har tidligere måttet ta affære overfor Norwegian som følge av manglende tilgjengelighet på kampanjebilletter, og selskapet har lovet å rette seg etter de nye reglene. Selskapet har tidligere lokket med priser som det raskt viste seg var helt umulig å få tak i. Etter lang tids jobbing overfor Norwegian lovte selskapet bot og bedring, men ombudet frykter at erfaringene med New York-salget har gjort at Norwegian er tilbake med gamle synder.

Både på sosiale medier og på avisenes nettsider har det haglet med kritikk mot selskapet fra folk som ikke har fått tak i billligbilletter, selv like etter at salget startet.Til tross for at nettsidene til Norwegian gikk i stå etter kort tid, var lokkeprisene borte allerede tidlig på ettermiddagen. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forsikrer imidlertid at selskapet har forholdt seg til markedsføringsloven i forbindelse med langdistansesalget.

Stort trykk

— Vi har aldri hatt så stort trykk på våre nettsider som nå, og det illustrerer svært godt at det norske folk har ventet lenge på å fly billig til New York og Bangkok. Da er det helt naturlig at tusenvis av billetter til 1829 kroner tur-retur (ikke inkludert bagasje og mat. red. anm.) Oslo-New York blir fort revet bort. Vi forstår at de som ikke har fått tak i de billigste billettene er skuffet, men det er fremdeles mulig å skaffe seg billetter til både New York og Bangkok til en rimelig penge, sier han.

Lørdag morgen er situasjonen imidlertid at billigste tur/retur i juni koster 4700 kroner inkludert bagasje og mat, i juli 5300 kroner, i august kr 4100. Da har vi sett kun på absolutt billigste tur/retur-mulighet, uavhengig av reiselengde.

Følger med

Konkurrentene følger nøye med hva Norwegian foretar seg. United Airlines, som, sammen med SAS er konkurrent på direktemarkedet, sier til Aftenposten at det foreløpig ikke er aktuelt å sette inn noen motoffensiv mot Bjørn Kjos:

— Vår filosofi er i utgangspunktet ikke å være prisdrivende, men vi vil nok ikke tillate konkurrentene å ta for store markedsandeler, sier Uniteds Norge-sjef, Tom Grundstad, til Aftenposten.

Han er heller ikke imponert over prisene et lavprisselskap opererer med:

— Selv om vårt hovedfokus er rettet mot forretningsmarkedet har vi i perioder solgt kampanjepriser til New York på under 3.800 kr inkludert flyskatter, måltider, bagasje og setereservasjoner. I tillegg kan vi by på et stort rutenett videre for de som reiser med oss til USA. Vi dekker vi over 200 destinasjoner innen USA med kun ett flybytte fra Oslo, sier Grundstad.