Norwegian ber nå myndighetene gripe inn og undersøke om samarbeidsplanene etter et salg av regionselskapet Widerøe er ulovlig, skriver Finansavisen.

— SAS sier at de vil gjøre en avtale med ny eier om kapasitet og ruter, og ikke pris. Men bruken av kapasitet er direkte koblet med prissettingen, sier finansdirektør Frode Foss i Norwegian til avisen.

SAS håper å få mellom 1 og 2 milliarder svenske kroner ved salget av Widerøe. Salget er en forutsetning for at SAS skal få nye kreditter av bankene.

- Vil fordele rutene mellom seg

Norwegian trekker paralleller til rettssaken om industrispionasje under oppstarten av Norwegian der SAS til slutt i 2010 ble dømt til å betale 180 millioner kroner.

— De vil fordele rutene mellom seg, og SAS ser ut til å stille en klausul om at den nye eieren ikke får konkurrere direkte mot SAS. På den måten kontrollerer SAS og Widerøe en viktig del av markedet. De skaper et nytt kartell, sier Foss.

SAS sier på sin side at selskapet har utstrakt rutesamarbeid med for eksempel Lufthansa og andre partnere i Star Alliance i dag.

— Slike avtaler har vi også på svensk og dansk side, sier investorkontakt Sture Stølen.