Passasjerutviklingen på Gardermoen i årene etter at Bjørn Kjos etablerte Norwegian taler sitt tydelige språk: Norwegian nærmer seg punktet der de fravrister SAS posisjonen som største flyselskap på landets største og viktigste flyplass.

Og passasjertallene fortsetter å stige. Over 1,3 millioner passasjerer fløy med Norwegian i april måned. Det er en økning på 11 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, skriver ntb.

Før helgen måtte SAS nok en gang legge frem trøstesløse økonomiske resultater med milliardunderskudd i årets første kvartal. Selskapet er hardt presset mellom raskt voksende lavprisselskaper, og europeiske nettverksselskapene som Lufthansa, KLM og British Airways.

En av de tøffeste kampene foregår på en av SAS´ viktigste hjemmearenaer,

Oslo Lufthavn. Luftfartsanalytikere har tidligere anslått at Norwegians kraftige vekst i inn— og utland vil gjøre Kjos større enn SAS innen 2015.

Kjenner ikke maken

Her puster Norwegian sin skandinaviske konkurrent i nakken allerede, viser nye tall som Oslo Lufthavn presenterer for Aftenposten.

- Størst på OSL betyr jo også at du også har et solid grep på hele det norske markedet. Vi vil ikke vite om den eksakte stillingen mellom de to på landsbasis før vi får de endelige passasjertallene senere, for det er ny bevegelse i konkurransen de to selskapene imellom. Det vi har sett i de senere månedene er at også SAS har begynt å vokse igjen. Så tiden fremover blir spennende, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Nic. Nilsen til Aftenposten.

- Jeg kjenner ikke til noe selskap som har vokst så hurtig som Norwegian, kanskje med unntak fra Ryanair og EasyJet. SAS´ stilling som ledende aktør i Skandinavia har aldri før vært så truet som den er nå, sier Nilsen.

Jevnt oppover

For Norwegian har det nemlig vært bratt stigende kurve fra den spede start i 2002. Ved utgangen av 2011 er situasjonen at SAS har SAS 8.5 millioner reisende, mens Norwegians telleapparat stanser på 7.9 millioner. Norwegian kommer til å gjøre et nytt, stort byks når selskapet setter i gang sine lenge bebudede langruter til USA og Asia i mars neste år.

Jeg kjenner ikke til noe selskap som har vokst så hurtig som Norwegian, sier OSL-sjef Nic. Nilsen

- Vi er glade for den positive utviklingen, men viktigst for oss er å ha et produkt som de reisende liker, lave priser og nye fly som gir bedre passasjerkomfort enn før. I tillegg ser vi at andre tiltak som vi har vært først med, som for eksempel gratis bredbånd om bord, er populært. Vi har helt klart en ambisjon om å vokse mer på Gardermoen og kommer med nye ruter derfra, uten at jeg kan si noe konkret om det nå, sier Norwegians informasjonssjef, Lasse Sandaker-Nielsen.

Vokser også

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at også SAS etter hvert har fått vekst, selv om Norwegian har vokst mye mer de senere årene:

- Det viser at det reisende publikum ønsker valgfrihet mellom fullservice- og lavservicekonseptet som de to selskapene representerer. For SAS er det ikke noe mål i seg selv å være størst for enhver pris. Vi vil med vår fullservicemodell være pålitelige, og levere kvalitet til konkurransedyktige priser uten skjulte gebyrer. SAS har over en lengre periode nå holdt markedsandelene i Norge, hvilket viser at vi gjør det godt og trives i denne konkurransen som de reisende også kan glede seg over, sier Johansen.

Presses til å starte lavpris

Det er ikke bare SAS som står til halsen i en økonomisk hengemyr. Flere av de store europeiske flygigantene presses nå til å bygge opp sine egne lavprisselskaper.

De store aktørene har sett skriften på veggen de senere årene: Lavprisselskapene vokser i rekordtempo, mens mange av de store aktørene taper penger på sine europeiske ruter. Flotte passasjerkurver klarer ikke å bortforklare en rød bunnlinje i regnskapene. Problemet er det samme: De presses på prisene av lavprisselskapene,

men har for høye kostnader og taper penger i bøtter og spann.

Egne lavprisselskaper

Løsningen mange av dem har valgt er derfor å lage sine egne lavprisselskaper. Lengst er spanske Iberia kommet som har startet underselskapet Iberia Express. Selskapet skal fóre passasjerer inn til morselskapet Iberias internasjonale nav i Madrid. De ansatte, flyvere og kabinpersonell, jobber på lavere lønninger, noe som har kastet morselskapet Iberia ut i flere streiker den senere tid. Piloter og kabinansatte i Iberia frykter at lavprisskruen skal ramme dem også.

Sammenslåtte KLM/Air France, som la frem elendig resultat for første kvartal fredag med et underskudd på 597 millioner euro, overveier også å bygge opp en lavprisvariant. Selskapene driver allerede lavprisselskapet Transavia, men om den fremtidige lavprissatsingen skal bygges på dette selskapet vil toppsjef Jean-Cyril Spinetta ifølge den tyske avisen Die Welt ikke si noe om.

Også Lufthansa, som torsdag varslet kutt i arbeidsstokken med 3.500 personer, er på lavprisjakt. Den tyske flykjempen eier Germanwings som det vil bygge videre på. I tillegg har Lufthansa laget sin egen billigutgave på rutene fra den nye flyplassen i Berlin som skal åpnes den 3. juni i år.