— Hensikten er på sikt å ikke ha noen operativ virksomhet i morselskapet. Vi etablerer derfor en typisk konsernstruktur, bekrefter kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik overfor NTB.

Det betyr at alle pilotene i de skandinaviske landene overføres til Norwegian Air Norway, som ventelig vil få en norsk driftstillatelse om kort tid. Samtidig blir det opprettet et annet underselskap, som vil få en europeisk driftstillatelse. Piloter som i dag er leid inn, vil etter omorganiseringen få fast ansettelse i såkalte ressursselskaper ved de enkelte av Norwegian europeiske baser.

Først ut er Norwegian eldste europeiske base, i Finland, hvor nyorganiseringen skal være gjennomført innen utgangen av første kvartal neste år. Deretter skal selskapet ta for seg basene i Spania og England ifølge planen.

Pilotene positive

Administrerende direktør Bjørn Kjos poengterer tydelig at i tråd med reglene for en slik virksomhetsoverdragelse vil pilotene få med seg sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår. Det hersker imidlertid fortsatt tvil om dette betyr at alle rettigheter i pilotenes nåværende tariffavtale blir overført i en ny avtale i Norwegian Air Norway.

Avklaringene griper uansett rett inn i pilotenes hovedtariffoppgjør, som endte i brudd mandag kveld - fordi de fryktet at den varslede omsorganiseringen ville føre til oppløsning av den skandinaviske ansattegruppen og at de ville miste opparbeidede rettigheter.

— Dette kan jo tolkes om konsernledelsen kommer pilotene i møte på vesentlige områder. I så fall er det positivt, men jeg er nok bare betinget optimist enn så lenge, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB.

Norwegian ut i verden

Skjæggerud er også positiv til hvordan Norwegian-ledelsen ser ut til å legge til rette for karriereutvikling på tvers av de på sikt mange datterselskapene, et annet sentralt krav i lønnsforhandlingene. Det er i tråd med løfter Kjos kom med i fjor, men som han ifølge pilotene ikke har overholdt så langt.

— Norwegian går fra å være et skandinavisk til et internasjonalt selskap - organisasjonsstrukturen må moderniseres og tilpasses dette, sier konsernsjef Kjos, som fremholder at selskapet vil beholde sin norske forankring, til tross for internasjonale ambisjoner.

— Målet er å sikre at Norwegian i fremtiden kan være et sterkt og konkurransedyktig globalt flyselskap som skaper verdier og tilbyr trygge arbeidsplasser for alle, sier han.