Fem helårsruter fra Flesland forsvinner fra 30. oktober: Roma, Barcelona, Paris, Praha og Warszawa. Vinterturene skal heretter gå via Oslo.

— Grunnen til at vi tar vinterpause, er at responsen på disse rutene er lavere om vinteren enn om sommeren, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Han understreker at disse direkterutene fortsatt skal flys i sommerhalvåret. Flyene som blir frigjort i vinter, skal settes inn der etterspørselen er størst, i første rekke sydlige destinasjoner.

New York for en tusenlapp

Selv om Bergen mister noen helårsruter, er det ingenting som tyder på at Norwegian vil trappe ned aktiviteten på Flesland på lengre sikt. Tvert imot kjenner bt.no til at selskapet planlegger transatlantiske flyvninger fra Flesland. Turene skal i så fall gå til New York, med oppstart i årsskiftet 2012-2013. Billettene skal koste fra drøyt 1000 kroner og oppover, pr. vei.

Norwegian har tidligere opplyst at New York-turene skal gå fra Oslo og Stockholm. At også Bergen er aktuell, har ikke vært kjent.

Flyselskapet vil ikke bekrefte opplysningene til bt.no, men avviser heller ikke at Bergen - New York kan bli en realitet.

— Det har i så fall ingen sammenheng med at vi tar vinterpause på noen av rutene våre, sier Sandaker-Nielsen.

Norwegian har bestilt det nye flyet Boeing 787 «Dreamliner» til New York-turene. Flyet bygges i det lette materialet karbon og bruker mindre drivstoff enn eldre modeller.

— Vi gleder oss veldig til langdistansesatsingen. Det blir en ny epoke for Norwegian. Dette er de mest moderne flyene, med lavere trykk i kabinen, høyere luftfuktighet, større vinduer og lavere utslipp, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Bergen først?

En velinformert kilde forteller bt.no at Bergen-New York kan komme i gang før Oslo-New York.

— Bergen er tiltenkt en rolle som knutepunkt, der folk flys inn til Bergen for å komme til USA, hevder kilden.

Bergen hadde direkteflyvninger til USA også i en periode fra 1960- til 1980-årene. Hangaren for de store flyene står fortsatt på Flesland, klar til bruk.

Hvilke direkteruter savner du fra Flesland? Si din mening i feltet under!