Norwegian Air Shuttle har inngått en avtale med Boeing Commercial Airplanes om innkjøp av 372 fly — hvorav 150 er opsjoner på kjøp, ifølge en børsmelding fra selskapet.

Oppkjøpet betyr mer en firedobling i forhold til antall fly i dag, hvor Norwegian har drøyt 60 fly. SAS har i dag 137 fly, og dette betyr at Norwegian vil passere SAS i flåtestørrelse.

- Historisk dag

Ordren handler om 22 fly av typen Boeing 737-800, 100 Boeing 737 MAX8 og 100 Airbus A320. Avtalen inkluderer også rettigheter til kjøp av ytterligere 100 Boeing MAX8 og 50 Airbus A320neo.

Totalt dreier det seg om en avtale på 127 milliarder kroner.

– Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en milepæl i selskapets tiårige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian ifølge NTB.

Ny flytype

I fjor økte Norwegian kraftig både i antall fly og passasjerer. En av Nordens mest erfarne luftsfartsanalytikere sa til Aftenposten.no like før jul at han tror Norwegian vil gå forbi SAS i løpet av 2-3 år, dersom vekstraten deres fortsetter i samme stil. Norwegian er nå Europas tredje største lavprisselskap.

Norwegian vil bli den første europeiske kunde for det nye flyet Boeing 737 MAX8. Dette flyet er etterfølgeren til 737-800 med en helt ny motorkonfigurasjon, som sammen med forbedret flyskrog vil gi 10-12 prosent reduksjon i drivstoffforbruk, skriver Norwegian i meldingen.

Tilsvarende for nye Airbus A320neo, som Norwegian antar vil gi tilsvarende drivstoff-besparelse på 15-17 prosent.

Første Airbus

Norwegian har til nå holdt seg utelukkende til den amerikanske flyprodusenten Boeing (med unntak av Fokker-fly brukt på 1990-tallet).

At de nå også bestiller maskiner fra europeiske Airbus, betyr at de enten må sende store deler av sine ansatte på kurs, eller hyre inn nye folk med andre sertifiseringer. Dette gjelder piloter, mekanikere og andre deler av mannskapet.

Å operere med fly fra to ulike produsenter, skaper altså noen praktiske utfordringer som Norwegian så langt har unngått.

Leveres i 2016

Selskapet mener dette vil konsolidere Norwegians posisjon som en av de mest konkurransedyktige og kostnadseffektive flyselskapene i Europa. Orden er ment å delvis erstatte den eksisterende flåten.

Leveransene starter i 2016.

Norweigan-sjef Bjørn Kjos tråkker til.
Furulund Svein Erik
BOING_737_SCC-AIPu_1563010a.jpg
Holm, Morten/SCANPIX
Slik ser flyparken til de største flyselskapene i Europa ut i lys av Norwegians gigantordne. Tallene er hentet fra planespotters.com.
GRAFIKK: ATLE BRUNVOLL