I børsmeldingen og den engelskspråklige pressemeldingen bruker Norwegian begrepet «firm order» (bindende bestilling) om avtalene med både Airbus og Boeing.

Men Airbus vil imidlertid ikke gå med på at Norwegian har inngått noen slik avtale. Flyfabrikanten omtaler i sin pressemelding avtalen som et såkalt «Memorandum of understanding» (MOU).

Håper på bestilling

Dette bekrefter også Airbus' mediekontakt Joanna Senelar på telefon til Aftenposten.no.

— Det er en forpliktelse i den avtalen vi har, men vi fører den ikke inn i våre ordrebøker. En MOU er en første signatur med selskapet. Vi forhandler fortsatt tett med Norwegian. Men, som jeg sa, fra vårt synspunkt er ikke dette en «firm order», sier Senelar.

- Hvor forpliktende er denne avtalen? Hva vil det koste Norwegian i avgifter og lignende å gå ut av den?

— Detaljer om avgifter og så videre kan jeg ikke kommentere, men vi håper at Norwegian i nær fremtid vil signere en bindende bestilling («firm order», red. anm.), sier Senelar.

Uttrykket «firm order» er imidlertid i regelmessig bruk også hos Airbus.

Det russiske flyselskapet Transaero Airlines inngikk for eksempel en «Memorandum of understanding» med Airbus i august i fjor. Men den bindende bestillingen ble ikke bekreftet før 5. desember.

Norwegians annonserte kjøp av 100 Airbus A320neo er ikke ført opp i Airbus' ordrebok ennå.
FOTO: AIRBUS/SCANPIX

— Jobber veldig tett

Da Bjørn Kjos under onsdagens pressekonferanse fikk spørsmål om forskjellene i ordbruken, svarte han at avtalen med Airbus er akkurat like forpliktende som den med Boeing.

Amerikanske Boeing bekrefter at deres avtale, som omfatter 122 av flyene, er en bindende bestilling («firm order»).

Etter at Aftenposten.no kontaktet Norwegian torsdag, etter den nevnte samtalen med Airbus' representant Joanna Senelar, ringte sistnevnte opp igjen.

— Avtalen innebærer en kontraktsmessig forpliktelse. Vi jobber nå veldig tett med Norwegian for å komme frem til en bindende bestilling, presiserer Senelar, men vil fortsatt ikke bekrefte noen «firm order».

«Vi har en styrebehandlet avtale»

Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik står imidlertid fast på at det ikke er forskjell på avtalene med Boeing og Airbus.

«Begge avtaler er like bindende for begge parter. Bakgrunnen for begrepsbruken er at en del tekniske spesifikasjoner skal på plass de nærmeste månedene», skriver Skånvik i en SMS til Aftenposten.no.

- Kan dere garantere at Norwegian legger inn en bindende bestilling på 100 fly hos Airbus?

— Vi kan garantere at vi har en styrebehandlet avtale som er børsmeldt. Men det er mye arbeid igjen med henhold til finjuss og detaljer, skriver Skånvik.

- Når skal den endelige avtalen være på plass?

— Alle detaljer skal være signert i løpet av mars, svarer Skånvik.

- Hva skjer hvis ikke dere blir enige med Airbus om detaljene?

— Det blir vi på dette stadiet, skriver Norwegians finansdirektør Frode E. Foss i en SMS til Aftenposten.no

Spiller gigantene opp mot hverandre

Bjørn Kjos var onsdag tydelig på at han har sterke kort på hånden ved å forhandle med begge de to erkerivalene Boeing og Airbus samtidig:

— Man når et tak for hvor mye man kan ta ut av fordeler med å ha fly fra en fabrikant. Når man når det taket, er fordelen større ved å oppnå en bedre forhandlingsposisjon med to leverandører, sa han.