Flyene er av typen Boeing 787-9, som er større enn flyene Norwegian i dag bruker på langdistanseruter. Med den nye avtalen, inngått med det amerikanske leasingselskapet International Lease Finance Corporation (ILFC), er flyselskapets langdistanseflåte oppe i 14 fly.

Administrerende direktør Bjørn Kjos sier han er svært tilfreds med å ha sikret ytterligere fire fly.

— For å kunne drive en konkurransedyktig langdistanseoperasjon er vi helt avhengige av enda flere nye, kostnadseffektive fly. Dette er et fly vi har store forventninger til. Det har høy passasjerkomfort, stor rekkevidde og lavt drivstofforbruk, sier Kjos.

Norwegian har vært rammet av problemer med batterier, bremser, elektriske systemer og drivstofflekkasjer på de nye Boeing 787-8 Dreamliner-flyene, og anslo i tredje kvartal i 2013 at de hadde tapt over 100 millioner kroner på problemene.

Boeing 787-9 har plass til opp mot 20 prosent flere passasjerer, har større fraktkapasitet, mindre drivstofforbruk og kan fly lengre sammenlignet med 787-8. (©NTB)