Rema, Meny, Ica, Extra, Ultra og Rimi gjør det. De bygger om.

Flere eksperter sier at alle kjedene ser at det som er det enkleste for kjedene selv, ikke nødvendigvis er det kundene vil ha.

- Tidligere er endringer i butikk gjort på basis av magefølelse og historiske tall. Nå har vi mer fakta basert på hva folk virkelig gjør når de er i butikken, sier Eivind Sandvold Olsen, rådgiver i TNS Gallup, selskapet som fikk Herb Sorensen til Norge denne gangen.

Han tror også at butikkdrift historisk sett har dreid seg om å gjøre det enkelt for seg selv ved eksempelvis å plassere de tyngste tingene nærmest lageret, mens de nå må gjøre det enklere for kunden.

- Mye å vinne

- De butikkene som er raskest til å ta opp i seg Sorensens tips om å gjøre det enklere for kunden, har mye å vinne, sier direktør Anne-Kathrine Støren i TNS.

Rådgiver Morten Bergquist i selskapet Oktan har jobbet mye med butikker de siste 20 årene og mener innsikten Herb Sorensen bidrar med er unik, særlig i norsk sammenheng.

- Dette er fakta norsk varehandel har manglet, sier Bergquist.

Bergquist mener trenden internasjonalt har gått i denne retningen i flere år, og det er spennende at norske kjeder tar i bruk den kunnskapen Sorensen sitter på.

Finner ikke varene

- Paradokset er at kundene kommer i butikken med en intensjon om å handle, mens de ikke finner de varene de vil kjøpe fordi mange butikker kanskje er mer opptatt av å legge til rette for egen logistikk, sier han.

Veien rundt i butikken, presentasjon av varer, stoppeffekt, og hvordan vi bruker det sekundet der vi bestemmer oss for å kjøpe eller ikke, det er en vitenskap vi i Norge ikke har tatt på alvor, mener han.

Jan Hillesland i Big Blue Company jobber for øyeblikket med å forbedre Ultra-butikkene. Han mener det Sorensen bringer til torgs er svært viktig for fremtidens butikker.

Liker ikke å være i butikk

- 60 prosent av butikkundene liker ikke å være der, men de må hvis de skal ha mat. Vi drar i butikken uten handlelapp og bruker hyllene som huskeliste, sier han, og minner oss om at fire av fem av dem som går hjem fra jobb i dag ikke vet hva de skal spise til middag.

- Butikkenes viktigste oppgave er å gjøre det superenkelt for folk å handle. Den butikken som oppleves som enklest, er den folk kommer tilbake til. Men de fleste butikker gjør det enda vanskeligere for folk, sier han og peker på at en gjennomsnittsnordmann kjøper 300 ulike produkter i året.