Les også:

Håg stakk av med to designpriser for kontorstolen Håg Capisco Puls denne uken. Først Merket for god design av Norsk designråd, som Håg vant for 21. gang. Deretter den internasjonalt anerkjente designprisen Reddot design awards. Tidligere i år har den norske stolprodusenten vunnet tyske iFs produkt design award.

Ny gammel stol

Den nye stolen er en videreutvikling av klassikeren til Peter Opsvik, som tegnet den første Håg Capisco for 27 år siden. Tanken hans var at stolen skulle være som en sadel, og den som sitter i den skulle bevege seg som på hesteryggen.

Den nye modellen er laget av resirkulert plast, og den kan også resirkuleres videre. Det betyr selvsagt noe for designjuryene. Forøvrig skal man få den samme sitteopplevelsen som i den gamle stolen.

— Formspråket blir litt hvassere fordi det bare er brukt plast i ryggen. Vår visjon er den samme: vi skal gjøre verden til et bedre sted å sitte, sier en stolt administrerende direktør Lars Røiri i HÅG, som nå er i ferd med å utvikle enda en nyere modell av Capisco.

Norsk tradisjon

Tradisjonelt har Norge vært gode på møbeldesign, og HÅG håver inn mange priser for sine spreke kontorstoler. I løpet av de nesten 30 årene stolmerket har eksistert, har Håg fått Merket for god design hele 21 ganger for ulike produkter.

— God kontordesign er kombinasjonen av god funksjon, som gir riktig ergonomi, og et godt design. Designet skal ha en mening, sier Lars Røiri.

Utmerkelse betyr mye

Den internasjonale designprisen Red Dot, som Håg vant for beste produktdesign, henger høyt. I år konkurrerte 4433 produkter fra 1700 virksomheter i 60 land. Prisen deles ut hvert år.

— Reddot betyr veldig mye for oss, spesielt i de europeiske markedene, der prisen er veldig kjent. Å få en designpris løfter oss frem og gir en anerkjennelse, tror Røiri.

For Håg er de utenlandske markedene betydelige. Mer enn 75% av kontorstolene selges utenfor Norge, og Tyskland er det største eksportmarkedet utenfor Skandinavia.