Les også:

I fjor sluttet Håkon Bertheussen (28) i jobben og startet for seg selv.

Allerede i sitt første driftsår forventer han 6-7 millioner kroner i omsetning, skriver Adressa.no.

Årsak? Spillapplikasjonen «Wordfeud», som ifølge opphavsmannen selv er lastet ned nær sju millioner ganger på verdensbasis.

Dette gir nordmannen inntekter på omtrent 65.000 kroner — pr. dag, ifølge di.se.

Startet som hobby

  • Jeg var rett og slett nysgjerrig på å lage en applikasjon, sier Bertheussen til Adressa.no.

«Wordfeud» er en oppdatert og interaktiv versjon av det klassiske brettspillet Scrabble. Poenget er forstatt å danne ord av bokstaver.

Den første versjonen av spillet ble lansert for operativsystemet Android i august i fjor. Kort tid senere leverte Bertheussen sin oppsigelse.

  • Det startet som en hobby. Jeg hadde ingen idé om at jeg kunne leve av dette, sier 28-åringen.

- 700 000 svensker

Men da siste arbeidsdag som programvareutvikler i bedriften Atmel kom i desember, hadde han allerede forstått at «Wordfeud» ville bli en suksess.

Nær 90 prosent av spillets brukere er i dag amerikanere, men svenskene har også fått øynene opp.

Til nå har applikasjonen blitt lastet ned nær 700 000 ganger i nabolandet.

  • Det utgjør jo en ganske stor del av befolkningen, smiler Bertheussen, som opplyser at nær 50 000 nordmenn har gått til anskaffelse av spillet så langt.

«Wordfeud» er ikke riktignok ikke den eneste Scrabble-varianten på markedet. Applikasjoner som «Words with friends» og tilsvarende byr på konkurranse.

Tjener penger

Men spillgründer Bertheussen, som skapte spillet i Trondheim og driver enkeltmannsforetaket sitt herfra, mener å ha et fortrinn i de mange ordbøkene hans applikasjon kan tilby.

– Jeg vil gjøre det mulig å spille på flere språk. Samtidig jobber jeg med en funksjon for statistikk, slik at det blir mulig å se hvor mange ganger man har vunnet og tapt. På sikt håper jeg også på en sterkere kobling mot sosiale medier, sier Bertheussen om veien videre.

I dag tjener han penger på både gratisversjonen av spillet, som kommer med reklame, og betalversjonen, som koster 21 norske kroner.

Google og Apple tar 30 prosent av inntektene, fordi spillet distribueres gjennom Android market og Appstore.

Bertheussens øvrige utgifter ligger på rundt 30 000 kroner i måneden.

Pengene går blant annet til en frilanser som jobber med kundesupport, serverdrift og et San Francisco-basert reklamebyrå som selger annonseplass.