Under messen TechEd i Atlanta som starter mandag, vil Microsoft presentere en håndfull av de mest spennende teknologiene de vil benytte i sin nye nettsatsing Net, der tanken bak er å la maskinene overta mye av den manuelle surfingen på nettet.

Det norske selskapet CyberWatcher er en av de få europeiske selskapene som datagiganten har funnet plass til når prosjektet nå lanseres globalt i USA.

Medieovervåking CyberWatchers programvare automatiserer overvåkingen av media, kunder og konkurrenter på Internett. Overvåkingen av en nettside kan gjøres av brukeren mens han surfer. Agenten kan holde øye med angitte nettsider og varsle om endringer.

I motsetning til andre nettagenter oppdager CyberWatchers programvare ikke bare ny tekst, men også grafikk (for eksempel kursgrafer) eller enkeltord i en tabell.

— Dette er en avansert løsning som vi har samarbeidet med Microsoft om i et halvt år, forteller Morten Rynning, daglig leder i CyberWatcher, til NTB.

— Vi ble tatt ut rett før jul som en av de 100 i verden som er kommet langt med dette, sier han, og legger ikke skjul på at han synes det er morsomt at det går an å lage norsk teknologi som kan kjempe om oppmerksomheten internasjonalt.

Samler kremen Rynning er til stede i Atlanta der Microsofts Tech-Ed-messe samler kremen i amerikansk databransje den kommende uken.

— Vi vil bli presentert for den amerikanske datapressen der, over 250 journalister er ventet, sier en entusiastisk Rynning, som også kan fortelle at den nye Officepakka fra Microsoft (Office XP), vil inneholde programvare fra det norske selskapet.

— Brukeren kan få innspill til siste nyheter innen tema og stikkord som skrives i et Word-dokument, mens han sitter og skriver. Skriver man om et spesielt emne som CyberWatcher har funnet informasjon om på nettet, vil ordet bli gjort om til en link, og brukeren får spørsmål om han vil lese mer om dette nå, forklarer han.

På etterskudd Det norske firmaet har utviklet sine løsninger i to år, og har i dag flere europeiske kunder, som World Online og Spray/Lycos. Også tv2.no benytter agenten.

I tillegg er tjenesten levert en rekke skandinaviske kunder innen medieovervåking. I fjor ble selskapet finalist i en europeisk konkurranse om den mest spennende internetteknologien.

I USA er markedsovervåking allerede en stor industri, der det brukes store ressurser både på programvare og tjenester. I Norge har dette ennå ikke fått gjennomslag hos norske bedrifter, men det spås at markedet vil øke med 40 prosent i løpet av de neste årene. NTB