Oppvarmede bakseter, sportsseter, ryggekamera og 230 volt stikkontakt i bagasjerommet er noe av ekstrautstyret som selges med bilene i gode tider. 2011 var et av de beste bilårene på lenge. Bare tre ganger tidligere er det registrert like mange nye biler i Norge.

– Nå falt det seg naturlig å bytte bil. Og ungene er store nok til at jeg ikke trenger å ta hensyn til stasjonsvogner. Jeg kikket etter en driftssikker bil med fin design. Etter å ha prøvekjørt falt valget på denne, sier Trond Smogeli, nå eier av en ny og blankpolert Audi A7.

I et spesialrom på Møller Skøyen går selger Haakon Ølmheim igjennom alle funksjonene før Smogeli får nøklene. Av ekstrautstyr har han kostet på seg en sportspakke, parkeringssystem, Xenon-lys og multifunksjonsstyring på rattet. I likhet med mange andre nordmenn har han valgt å koste på seg mye ekstra.

Hett i Møller

– Det var et veldig godt salg av ekstrautstyr i hele 2011. Ekstrautstyr gir bedre marginer for oss. Det er en av grunnene til at vi har fått et rekordår, sier en tydelig godt fornøyd konsernsjef Pål Syversen i MøllerGruppen under fremleggingen av konsernets resultater for 2011 i går.Konsernet importerer og selger Audi, Skoda og VW i Norge, Sverige og Baltikum. Særlig i Norge har salget vært svært godt. Faktisk så godt at det ble nye rekorder for MøllerGruppen.

– 2011 går over i historien som et svært godt år, all time high for oss, sier Syversen.

Deres kunder legger inn ekstrautstyr i alle typer modeller som kjøpes, ikke bare de dyreste.

BMW øker i utstyr

På landsbasis blir det stadig vanligere å kjøpe ekstrautstyr til nye biler. Ifølge forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget bruker kjøpere av BMW, Mercedes, Audi og Volvo i gjennomsnitt rundt 100.000 kroner i ekstrautstyr.

– Vi ser at det er BMW-kundene som velger mest utstyr, sier Merg, som understreker at tallene er basert på antagelser etter samtaler med noen av importørene.

130.000 kroner brukte en BMW-kjøper på ekstrautstyr i fjor, mens de andre ligger lavere. Volvo-kunder bruker minst. Da er det ikke regnet med biler som er importert utenom bilforhandlerne.

– I fjor økte vi salget av ekstrautstyr med 10 prosent, sier administrerende direktør Vincent Salimon i BMW Norge, som kan melde om tidenes beste år omsetningsmessig.

Men det er ikke bare de aller dyreste bilene folk «pimper» med mer utstyr. Det er en generell trend at biler i dag åpner for mer utstyr enn tidligere.

– Jeg tror folk både forventer og får mer utstyr i bilene sine enn før, sier Bilforlag-redaktør Merg.

Flere biler, også dyre

I fjor ble det registrert 138.000 nye biler i Norge, en økning på 8 prosent fra året før. Bare fire ganger tidligere er det solgt like mange biler på ett år, viser tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken (OFV).

Statistikk fra OFV viser også at mange luksusmerker hadde en bra oppgang i fjor, dersom man regner med registreringen av både nye biler og de som ruller på norske veier etter å ha blitt importert brukt.

Den høye, prosentvise økningen for enkelte bilmerker, skyldes at det er små antall og dermed store utslag. Likevel kom det nærmere 60 nye Maseratier, Lotuser og Teslaer på norske veier i 2011.

– Når mange velger å kjøpe elbil fra Tesla, sier det noe om at pengene sitter løsere hos folk, sier Merg fra Bilforlaget.