Det går mot slutten for de ti Safari-matbutikkene i Hordaland. Norgesgruppen overtar driften og eierskapet av Safari-kjedens ti butikker.

Når det nå blir slutt på butikkdrift, vil Safari konsentrere seg om catering og matproduksjon under merkenavnet Matlyst.

— Valget er riktig

— Jeg har hatt noen gode samtaler med min far, og vi er begge to klare på at valget er riktig. Det blir veldig spennende å kunne satse videre på produksjonen med Matlyst, sier Arild Faugstad til bt.no.

Han er sønn av Anton Faugstad, som grunnla Safari i Loddefjord i 1971.

— I første gang vil navnet bli videreført, men det er naturlig at Norgesgruppen i løpet av kort tid legger Safari inn i en av sine eksisterende profiler, sier Arild Faugstad, som er daglig leder i Safarigruppen AS.

Ansatte beholder jobbene

Safarigruppen har i lang tid hatt et tett samarbeid med Norgesgruppen. Sistnevnte eier pr. i dag fire av Safari-butikkene, mens en annen er eid i fellesskap av Norgesgruppen og Safarigruppen.

De ansatte i Safari-butikkene vil beholde sine jobber når de overtas av Norgesgruppen.

Safari har investert rundt 65 millioner kroner i Matlysts produksjonslokaler i Olsvik siden 2008.

Mens Matlyst så langt kun har levert til de ti Safari-butikkene, er planen nå å selge til Norgesgruppens mange butikker, i første omgang på Vestlandet.

— Trengte økonomiske muskler

«Konkurransen i dagligvarebransjen er betydelig skjerpet de siste årene, og det stilles store krav til nyinvesteringer og kompetanseutvikling for å kunne sikre god og lønnsom drift. I den nye samarbeidsmodellen blir dette ivaretatt», skriver partene i en pressemelding.

— For å kunne være konkurransedyktige er det nødvendig med økonomiske muskler. Det er noe Norgesgruppen så absolutt har, sier Faugstad.