Aibel, hvor Johan H. Andresens Ferd er største eier, fikk i fjor en stor kontrakt med Statoil verdt 2,7 milliarder kroner med bygging av tre moduler til Norges fremste pengemaskin til havs, Troll A-plattformen.

Aibels plan var å bygge alle de tre modulene ved verftet i Haugesund. Stålarbeidet til de to største modulene skulle likevel utføres i Polen, mens utrustningen skulle skje i Haugesund, skriver Stavanger Aftenblad.

Johan H. Andresen er, ifølge ligningslistene, Norges rikeste mann. Han er blant annet største eier i Aibel, som nå skal lage en offshoremodul i Thailand.
CARL MARTIN NORDBY

Arbeidet med den minste av de tre modulene (300 tonn) ble satt i gang i april. Denne modulen skal være ferdig i juni neste år. Produksjonen av de to neste modulene, en på 4500 tonn og en annen på 2000 tonn, er ikke kommet i gang for alvor.

Fulle ordrebøker i Polen

Nylig avgjorde Aibel-ledelsen at byggingen av den største Troll-modulen skal flyttes fra verftet i Haugesund til Aibels verft i Thailand.

— Dette gjør vi ut fra en totalvurdering, sier verftsdirektør Bjørn Tollefsen til Stavanger Aftenblad.

Han sier videre at Aibels underleverandører i Polen har fullt opp å gjøre og ville få vanskeligheter med å levere stålarbeidet i tide.

— Den samme situasjonen gjelder også hos andre av våre underleverandører, sier Tollefsen.

Thailand og Gudrun

Han legger til at Aibels verft i Thailand nylig har levert to større moduler på til sammen 6500 tonn til Gudrun-dekket, som nå blir koblet sammen i Haugesund.

— Verftet vårt i Thailand viste gjennom Gudrun-prosjektet at de kan levere rett kvalitet til rett tid, sier Bjørn Tollefsen.

— Troll-modulen skal gjøres helt ferdig ved verftet i Laem Chabang i Thailand.

— Den kan likevel bli tatt inn til verftet i Haugesund for mindre monteringsarbeid, før modulen blir fraktet til Troll og montert på plattformdekket, sier Tollefsen til Stavanger Aftenblad.

Polen og Haugesund

Aibels verft i Haugesund skal bygge deler av den tredje Troll-modulen. Men polske underleverandører skal som opprinnelig planlagt levere stålarbeid til denne.

I tillegg til Troll-prosjektet er Aibel i Haugesund i full gang med sammenstilling av de ulike byggeklossene til overbygget på den nye Gudrun-plattformen. Dette byggverket skal slepes ut fra Haugesund til Gudrun-feltet sommeren 2013. De to store Troll-modulene skal være ferdige et år etterpå.

Full sysselsetting likevel

— Selv om vi flytter byggearbeid til Thailand, blir det fullt opp å gjøre ved verftet i Haugesund, sier Bjørn Tollefsen til Stavanger Aftenblad.

Han viser til at Aibel også prefabrikerer deler til omfattende ombygging på Troll-plattformen og har flere andre prosjekter offshore og på landanlegg.

Leier inn 1000 fagarbeidere

— Vi hadde ikke gitt samtykke til flytting av arbeidet med Troll-modulen dersom det hadde kostet norske arbeidsplasser.

Det sier leder i verkstedklubben i Aibel, Momir Repaja.

Han legger til at Aibel har nå minst 1000 innleide fagarbeidere til oppgaver både på land og offshore.

— Vi har i tillegg til byggearbeid ved verftet også store oppgaver offshore i forbindelse med revisjonsstans blant annet på Ekofisk og Oseberg. Revisjonstans er det også på Snøhvit-anlegget på land, sier Repaja til Stavanger Aftenblad.

Internasjonal arbeidsdeling

Men Repaja understreker at det er en særdeles omfattende jobb som flyttes til Thailand, totalt 400.000 arbeidstimer eller 2000 årsverk. Repaja legger til at modellen for arbeidsdeling mellom Thailand og Norge i Gudrun-prosjektet fungerte godt.

— Vi får til en kombinasjon mellom verftene våre slik at kapasiteten blir utnyttet begge steder i travle tider, sier Repaja.

Verdens største

Troll A-plattformen skal være det største mennskeskapte byggverket, som er blitt flyttet på jorden.

Det skjedde i 1995 da betong-giganten ble slept fra byggeplassen i Vats til Troll-feltet. Siden 1996 har Troll A produsert gass verdt nær 250 millioner kroner daglig og utgjør Norges viktigste pengemaskin. Ved hjelp av de nye kompresjonsmodulene fra Aibel skal trykket og produksjonen kunne holdes oppe i 50 til 70 år fremover på Troll.