— Den tidsplanen vi har nå begynner å bli kritisk. Hvis vi nå begynner å skyve ut over det, risikerer vi at landet står nakent når det gjelder kampflykapasitet, sier statssekretær i Forsvarsdepartementet Roger Ingebrigsten til Aftenposten.no.

Må ha nye fly før 2020

Kutt i forsvarsbudsjettene, forsinkelser i F-35-programmet og usikkerhet i USA.

Den siste tiden har utfordringene stått i kø for kampflyet F-35, som skal erstatte Norges aldrende flåte av F-16.

I høst skal den amerikanske kongressen ta stilling til når og hvor mange fly som skal kjøpes. USA er den aller største kunden til F-35-programmet, men sliter med budsjettunderskudd. Det kan gjøre det umulig å kjøpe så mange fly som først tiltenkt.

Jo flere fly USA kutter fra programmet, desto høyere vil den endelige prisen bli.

Det vil også bli dyrere å kjøpe på et tidspunkt hvor få fly blir produsert. Det var årsaken til at Regjeringen i vinter besluttet å skyve hovedkjøpet to år frem til 2018. Da vil de første F-35 være operative fra rundt 2020, og innfasingen være ferdig 2023.

- Klarer ikke skvise sitronen mer

Flere kritikere av kampflykjøpet har også tatt til orde for å avvente kjøpet. Men det vil det ikke være rom for, mener statsekretøren.

— Vi har allerede tynt ut levetiden for F-16. Nå opplever jeg at vi er helt på tampen. Det vil ikke være fornuftg å skvise den sitronen enda mer, sier Ingebrigtsen.

Norge har i dag 57 F-16 jagerfly. Hvor mange av disse som i dag kan fly, er en forsvarshemmelighet, men tallet er antatt å ligge på under halvparten.

I 2020 vil de eldste norske F-16 jagerflyene runde 40 år. Det er langt over normal pensjonsalder.

Flyet vil levere

Sist uke var Ingebrigtsen i USA for å få de siste oppdateringene fra F-35-programmet og for å gi norske våpenbedrifter drahjelp i jakten på kontrakter.

Til tross for usikkerhet rundt hvor mange fly som blir produsert, tror han fortsatt de norske kostnadsberegningene holder.

— Vi ser veldig optimistisk på at flyet vil levere det man har lovet, og enda mer.

— Så er det en bekymring knyttet til den samlede bestillingen. Hvor mange fly som blir bestilt hvert år fremover, og hvor mange fly som USA bestiller. Det er det grunn til å bruke mye tid på. Der er det ingen som føler seg hundre prosent trygg, sier Ingebrigtsen.

Norge kan blir først

Norge er ett av ni land som skal kjøpe F-35. Prisen Norge skal betale, vil bli den samme som USA betaler for sine fly.

Flere av landene har allerede varslet store kutt i sine forsvarsbudsjetter.

— Jeg ser helt klart en fare for at noen partnerland vil komme til å avbestille noen fly. Andre vil komme til å skyve det ut i tid. Det tror jeg vi kan slå fast kommer til å skje, sier Ingebrigtsen.

Dersom Norge blir blant de første landene som får F-35, vil prisen per fly være høyere. Men å utsette kjøpet ytterligere, vil være et verre alternativ, tror Ingebrigtsen.

Balansegang

— Vi må så langt vi kan komme nært det punktet der det er mest gunstig å kjøpe flyet. Samtidig må vi unngå å komme i en situasjon der vi står uten kampflykapasitet. Det er den balansegangen som vi må gå nå, sier Ingebrigtsen.

Han sier Luftforsvaret står overfor en utfordring som kan sammenlignes med et kjent dilemma for bileiere.

— Hvis man har en gammel bil, må man på ett eller annet tidspunkt stille spørsmålet ved om hvor mye penger man må bruke for å holde den i drift. Hvor mye av lønningsposen skal man bruke for å holde i gang noe som uansett skal på fyllinga?

— Vi kan ikke sitte her og late som vi ikke har et problem etter 2020, sier Ingebrigtsen.