2000 tonn kjøtt og 2800 tonn poteter gikk med da nordmenn inntok hamburgerkjeden McDonald's 73 restauranter rundt i landet i fjor. Til tross for kaloriene sørger folket for klingende mynt i kassa.

Gjennomgående har McDonald's lagt på seg 10 prosent i løpet av 2011. Omsetningen øker med 10,3 prosent til 1,3 milliarder kroner og antall gjester økte med 9,2 prosent.

— 2011 var et veldig bra år, og vi er veldig fornøyd, sier McDonald's Norge-sjef Olli Kilpi.

Oppussing virker

En av tingene Kilpi trekker frem som har bidratt til suksess i Norge, er at selskapet de siste tre årene har kostet på seg å bruke over 200 millioner kroner på å restaurere en rekke av spisestedene sine rundt i landet. Og de vil bruke enda 100 til for å nå målet med at alle de 73 stedene fremstår i ny drakt.

40 millioner burgere gikk med hos McDonald's Norge i 2011.
Fotolia/Scanpix

— Vi ser at det vi har gjort kaster av seg, og det gir økt tillit til fremtiden. Vi er hele tiden på utkikk etter steder vi kan åpne nye restauranter. Dukker det opp en mulighet som ser vil være en bærekraftig investering for selskapet, kan det være hvor som helst i landet, sier Kilpi.

Vil ikke eie flere selv

McDonald's Norge er organisert på den måten at det amerikanske selskapet eier 14 restauranter selv, mens 59 av spisestedene er eid av det de kaller «lokale entreprenører». Disse er i systemet som franchisetakere, og eier derfor spisestedet sitt selv, mot å betale McDonald's en årlig avgift for å bruke konseptet.

- Vår strategi er å satse på at lokale entreprenører eier restaurantene. Vi eier selv 14 i dag, men det kommer ikke til å bli særlig mange flere. Vi vil heller selge noen dersom vi skulle starte noe selv, sier Kilpi.

Av regnskapene McDonald's leverer til Brønnøysund-registrene viser de en omsetning i 2010 på 416 millioner kroner og et resultat før skatt på 18 millioner kroner. Dette er tall der franchisetakerne ikke er med i regnestykket, som gir den tidligere nevnte omsetningen på 1,3 milliarder kroner. Et økt driftsresultat på 25 prosent tilsier at dette for 2011 ligger på 22,5 millioner kroner.

Retter seg mot nordmenn

Så langt har ikke kjeden laget noen produkter som er rettet mot nordmenn direkte. Man kunne kanskje tenke seg at lammekjøtt i burgere kunne solgt i Norge.

— Vi kunne ha gjort det, men skulle alle våre restauranter hatt lam på menyen, ville det ha krevd store mengder med kjøtt vi hadde tillit til. Vi kommer med noen særnorske produkter etter hvert, men har ikke kommet med det ennå, sier Kilpi.