I slutten av mai ble kosmetikkgiganten Strawberrynet rammet av datakriminelle som brøt seg inn i netthandelens brukerdatabaser.

Der stjal de visakortinformasjonen til et ukjent antall brukere verden over. En stor andel av disse er norske.

— Vi kan bekrefte at dataangrepet mot Strawberrynet er et tema blant de som jobber med kundehenvendelser hos oss. Dette har pågått gjennom hele sommeren, sier Thomas Midteide, informasjonsdirektør i Dnb.

Kontoen tappet for penger

Han sier et tresifret antall kreditt- og debetkort er byttet ut før internasjonale kriminelle nettverk rakk å trekke beløp fra de norske bankkontene.

Likevel har flere titalls kunder fått uregelmessige trekk fra kontoene sine.

— Rett etter hackerangrepet sendte Visa og Mastercard over lister med norske brukere til de ulike bankene. Dermed kunne vi handle raskt, og sperre eller overvåke kontoene til de som er blitt berørt, sier Midteide.

Også de andre store norske bankene har kunder som har handlet på Strawberrynet, og dermed har fått visainformasjonen sin på avveie.

Den online-baserte kosmetikkbutikken har ikke varslet sine kunder om innbruddet i deres datasystemer.

— Vi har fått en del kundehenvendelser på dette. Flere hundre kort er sperret og byttet ut, men dessverre har noen titalls kunder fått mistenkelige trekk på kontoene sine også hos oss, sier Jørgen Lønnquist i Nordea.

Mange handler på nett

Lønnquist understreker imidlertid at disse kundene vil få pengene tilbake gjennom banken, om de ikke har fått det allerede.

— Veldig mange nordmenn handler på nett, og generelt sett er det trygt. De gangene det likevel går galt, er det sjelden kunden kan klandres. Slikt skjer fra tid til annen, og da må vi bare rydde opp så raskt som mulig, sier han.

Omtrent det samme antallet

bankbrukere i Skandiabanken har fått kontoene sine tappet etter å ha registrert seg og kjøpt varer fra Strawberrynet.— Jeg vet ikke konkret hvor mange det er snakk om, men det er noen titalls personer som har opplevd dette etter å ha handlet på Strawberrynet, sier informasjonssjef Johnny Anderson til bt.no.

— I tillegg har vi kontaktet noen hundre kunder og forklart dem at kontoene deres kan være i fare. Disse er blitt utstyrt med nye kort, legger han til.

Visa: - Følg med på kontoen

Anderson sier norske banker samarbeider tett når det gjelder banksvindel, og utveksler informasjon om potensielle trusler fortløpende.

— Samarbeidet er spesielt effektivt, og gagner både kunder og bankene selv. Dersom en bank oppdager noe ett bestemt sted, deles dette med de andre bankene, slik at vi kan se om vi har kort som er registrert brukt på det aktuelle stedet, sier han.

Det har ikke lyktes bt.no å få ut opplysninger om omfanget av hackerangrepet fra Visa sentralt.

— Når slikt skjer, jobber vi sammen med den aktuelle virksomheten og dets bankforbindelse for å gi detaljer om utsatte kontoer til alle bankene. Som vanlig råder vi folk til å ha øynene åpne for uvanlige aktivitet på kontoen sin, sier Amanda Kamin i Visa Europe.

Lav svindelrate i Norge

Trond Brekke i Visa Norge hadde ikke hørt om datainnbruddet hos Strawberrynet før bt.no tok kontakt.

— Slike hendelser skjer ved jevne mellomrom. Da blir det opp til bankene om de skal stenge kundenes kort eller ikke. Blir du frastjålet penger etter slike hendelser, har du krav på refusjon fra din egen bank, sier Brekke.

Han sier det er eksepsjonelt trygt å være bankkunde i Norge, selv om du handler mye på nettet.— Svindelraten på norske kort er lav sammenliknet med andre land. Statistikken viser at det er uregelmessigheter i 0,027 prosent av alle banktransaksjonene, noe som er under halvparten av det europeiske snittet, sier Brekke.

Strawberrynet har ikke besvart henvendelsene fra bt.no i forbindelse med denne saken.