Den første uken vil det parallelt bli utarbeidet anbudsdokumenter for reparasjon, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til NTB.

— Fartøyet har fått mindre skader enn tidligere antatt, men det er likevel umulig å si når det vil være reparert og i operativ drift. Vi håper det vil være driftsklart ved årsskiftet da vår nye avtale med Staten trer i kraft, sier kommunikasjonssjefen.

Avtalen med Staten krever at selskapet til enhver tid har 11 skip i drift. Nå er Hurtigruten AS på utkikk etter mulige erstattere å leie inn hvis Nordlys fortsatt er ute av drift i januar. Det er ikke aktuelt å sette inn MS Finnmarken, som er utleid til hotellskip for et oljefelt i Australia, eller MS Fram skal gå i cruisetrafikk i Antarktis i vinter.

I brannulykken ved innløpet til Ålesund torsdag omkom to av mannskapet. Ifølge NRK er to personer fortsatt alvorlig skadd.Rederiet fryktet at skipet var påført større skader enn tilfellet er. Foreløpige undersøkelser viser at det bare har vært brann i den ene av skipets to hovedmotorer, og at det kun har tatt inn vann ett sted, nemlig der stabilisatoren sitter på styrbord side.

Norum opplyser at reparasjonsarbeidet blir lagt ut på anbud også i Danmark og Tyskland men han regner med at arbeidet vil bli utført i Norge, trolig på Vestlandet.

Hva prisen vil bli, er det foreløpig altfor tidlig å ha noen formening om, sier han.