Fra 1. mars 2012 vil Nordea ta fem kroner hver gang noen ønsker å ta ut penger i minibank utenom bankens åpningstid, selv i Nordeas bankterminaler. Det vil imidlertid fortsatt være gratis å ta ut penger i butikker når man handler.

Prisendringen gjelder for Nordeas kunder som er på basis-nivå i deres fordelsprogram og for kunder som ikke er tilknyttet et kundeprogram.

Aftenposten.no har via finansportalen sjekket hvilke andre banker som også tar betalt for uttak i minibank uten for arbeidstiden. Nordea er ikke alene.

Fokus bank og DNB tar også fem kroner for uttak i egen bank etter åpningstid og disse bankene tar dessuten syv kroner for uttak i andre banker uansett tid på døgnet for kunder uten fordelsprogram. Sparebank 1 tar tre kroner for uttak i egen minibank etter åpningstid og syv kroner i andre banker uansett tid på døgnet.

Men det finnes mange eksempler på banker som ikke tar seg betalt, uansett tid på døgnet og hvilken minibank. Dette gjelder blant annet for Skandiabanken, Gjensidige bank og yA bank.

Fagdirektør finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen.
CF Wesenber/Kolonihaven

— IrritasjonsmomentFagdirektør finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, sier det er lite som irriterer bankkunder mer enn gebyrer.

- Man kan nesten lure på om de ønsker å kvitte seg med kunder. Gebyrer og dårlig boligrente er det som provoserer bankkunder mest, sier han til Aftenposten.no.

Jensen tror imidlertid ikke at dette gebyret gjelder for bankenes fordelskunder.

— En del banker, deriblant Nordea har spesialisert seg på å forskjellsbehandle kunder ved at de kjører hardt på fordelsprogram der de diskriminerer mindre lønnsomme kunder. Dette er ikke et gebyr som velter økonomien til folk, men det er et irritasjonsmoment, sier han.

Jensen oppfordrer alle forbrukere til å bruke finansportalen.no for å finne frem til hvilken bank som er billigst.

— Forbrukerrådet har et standpunkt om at gebyrer skal speile kostnadne leverandørene har med å stille tjenesten tilgjengelig for forbrukere. Jeg har vanskelig for å se at minibankbruk har blitt dyrere for bankene, sier Jensen.

Nordea sendte i sommer ut brev til sine lånekunder der de satt opp termingebyret for «å ivareta bankens inntjeningsevne på sikt».

Informasjonssjef for Nordea Norge Thomas Sevang
Nordea

— Dyrere å drive bank Informasjonssjef for Nordea Norge Thomas Sevang sier at grunnen til at banken har valgt å sette opp uttaksgebyret blant annet skyldes de dårlige tidene i verdensøkonomien.

— Det koster å drive minibanker, derfor ønsker å vi ta betalt for dette. I tillegg kommer dette som en markedstilpasning ettersom det stadig koster mer å drive en bank i disse tider, sier Sevang.

Han påpeker at dette imidlertid ikke vil gjelde for kunder som nyter godt av bankens fordelsprogram.