— Kona vet ingen ting. Kjøperen vil overraske henne, sier daglig leder Joachim Sommerseth ved Stenshagen Bil i Oslo mens han pynter en Range Rover Evoque, tilsvarende julegaven, med en hvit sløyfe.

Gaven, som har en listepris fra 449 900, ble bestilt for en uke siden. Med halvannen måneds levering ble det vanskelig å få den frem i tide. Derfor er det bare en liten gave med nøkkelen i som ligger under juletreet i morgen.

En halv milliard julaften

I forrige uke alene handlet vi for 14,3 milliarder kroner, over en halv milliard eller 4 prosent mer enn samme uke i fjor, ifølge Hovedorganisasjonen Virke.

Tallene, som er utarbeidet av Kvarud Analyse, omfatter tall fra 170 kjøpesentre.

- All erfaring viser likevel at de er representative for hele handelen, sier informasjonssjef Øystein Ingdahl i Virke.

Han peker på at 40 prosent av julehandelen skjer på kjøpesentre i desember, mot en tredjedel til vanlig.

- Julehandelen kom sent i gang, men nå ser det likevel ut som vi når de opprinnelige prognosene våre på 3 prosent, sier Ingdahl.

Gårsdagen er den dagen med høyest omsetning, da handler vi for 2,8 milliarder kroner, anslår Virke. I dag går det 2,3 milliarder kroner ut av lommebøkene våre.

- De med dårlig samvittighet og lite tid handler for en halvmilliard i morgen, sier Ingdahl som selv ennå ikke er helt ferdig med julegavene for i år.

Impulsgave

Han er nok ikke alene. De siste dagene før jul ramler det også inn menn hos bilforhandlerne som ønsker å kjøpe en spesielt fin julegave til sin kone.

- Vi bruker å ha et par julegavesalg i året. De fleste av disse salgene kommer i løpet av lille julaften, sier daglig leder Frank Gjersø hos Fiat-forhandleren på Ensjø i Oslo.

En ringerunde Aftenposten har gjort, viser at flere bilforhandlere får pakke inn biler med ekstra stor sløyfe de siste dagene før jul. Mange mener det er de siste to dagene før jul de store impulskjøpene skjer.

- Jo nærmere jul, desto mer desperat er mannen for at han ikke har funnet den perfekte overraskelsen til sin kone. Da ser vi at også at de er villig til å åpne lommeboken, sier Sommerseth, som forhandler både Range Rover, Volvo og BMW.

- 2011 blir nok et rekordår for Stenshagen Bil. Det ser ikke ut som om vi lar oss påvirke av finanskrisen i Europa, sier Sommerseth.

10 prosent økning på Nordby

Kjøpesenteret Nordby på Svinesund melder om rekordår.

— Vi regner med en julehandelsvekst på drøyt 10 prosent, sier senterleder Ståle Løvheim ved Nordby Shoppingcenter.

Han peker på at det dårlige været og ribbekrigen i fjor holdt folk unna svenskehandelen. - Vi har mest å gjøre når folk har fri, og det har de ikke i desember. Så vi er kjempefornøyd, sier Løvheim.

Kan takke oljen

I Norge har vi ikke opplevd fall i julehandelen siden 1988. Jappetiden fikk en bråstopp dette året. Hele høsten mistet 10 000 personer mistet jobben hver eneste måned

— De årene akselererte ledigheten oppover. Det var ikke rart at folk tok juleferie med et mørkt syn på fremtiden og holdt godt på lommeboken. Uten jobb var det mange som ikke hadde penger å bruke, sier sjeføkonom Øystein Dørum i DNB.

I 1988 falt julehandelen med 7,6 prosent. Først i 1991 var vi tilbake til samme nivå som vi hadde i 1987.

— Vi må helt tilbake til 1994 før ledigheten begynte å falle, men det var vekst i norsk økonomi fra 1990 og fremover, sier Dørum.

Han mener årets julehandelstall ikke er mer enn de må være.

— Trolig betyr det en verdivekst på 1-2 prosent, og er under det vi bør ha i en normalsituasjon. Så vi har ikke akkurat noe høykonjunktur i Norge, sier Dørum.

Forskningsleder Torbjørn Eika ved Statistisk sentralbyrå forklarer mye av veksten etter 1990 med befolkningsvekst. Og trekker han frem en generell inntektsøkning i perioden. - Oljevirksomheten har også bidratt til at vi betaler mindre skatt, har bedre tjenestetilbud og høyere pensjoner enn vi ellers ville hatt, sier Eika.

Han mener oljeeventyret påvirker norsk økonomi på mange måter. De ansatte på plattformen er høyt lønnet. Men virksomheten etterspør også arbeidskraft når plattformer skal bygges, geologtjenester og seismikkskytinger.

I andre land

Danskene lar seg ikke skremme av dårlige økonomiske tider. Fra 1. til 19. desember i år melder Net Danmark at kortomsetningen har økt med 3,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dårlig økonomi og gamle julevaner fører til en økning i antall gjeldsofre i Danmark. Privat misligholdt gjeld har økt med 40 prosent, skriver Berlingske.

«Det blir rekord i år igen, om än svagt» skriver analysebyrået HUI Research om årets julehandel i Sverige . Tross usikre tider spås det 1,5 prosent vekst i julehandelen, det laveste anslaget siden finanskrisen. Juleomsetningen for den svenske handelsstanden forventes rundt 65 milliarder svenske kroner.

Etter en skuffende november håper den amerikanske økonomien på rekorddesember. National Retail Federation anslår en vekst på 3,8 prosent i julesesongen, godt over gjennomsnittet for de siste årene. Omsetningen anslås til rekordhøye 2720 mrd. kroner, ca. 200 mrd. kroner mer enn Norges bruttonasjonalprodukt i 2010.

Britene starter sent med julehandelen i år. Både oktober og november var skuffende, og starten av desember var svak. Nølende forbrukere holdt seg borte fra handlegatene, men lokkes nå av uvanlig utstrakt bruk av salgskampanjer. I dag blir den travleste handledagen ifølge Visa.

Tysk netthandel ser ut til å nå nye høyder, mens tradisjonell julehandel lar vente på seg. Kundene har vært forsiktige i begynnelsen av desember, men den tyske handelsstanden forventer en sterk avslutning. Handelsverbands Deutschland anslår 1,5 prosent vekst i årets julehandel.