I februar i år lanserte Kraft Foods, som eier Freia, en kampanje for den berømte melkesjokoladen sin. Konseptet spiller på norsk natur, og kunden blir invitert til å finne sitt eget «lille stykke Norge» på produsentens hjemmesider.

I mai i år lanserte Nidar sin kampanje for melkesjokoladekonkurrenten Nidar Bergene melk. Dette er også en kampanje som spiller på norsk natur, ved at kunden skal sende inn bilder av sin favorittplass. Ut fra disse vil Nidar kåre Norges fineste sted.

Les også:

— Påfallende likt

Markedsdirektøren for sjokolade i Kraft Foods synes de to kampanjene er veldig like, skriver adressa.no.

— Vi lanserte vår kampanje i februar, og har hatt den klar i ett års tid. Jeg må si at jeg synes Nidars kampanje er påfallende lik, men Nidar får stå for sin vinkling. Jeg vet ikke hva de tenker, sier Bjørn Kjetil Tønnessen, markedssjef for sjokolade i Kraft Foods.

- Ikke enerett på norsk natur

Nidar avviser at deres kampanje er inspirert av Freias.

  • Vi begynte planleggingen av kampanjen i fjor sommer, og ble ikke kjent med Freias kampanje før den ble lansert i februar, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Nidar, Marthe Helene B. Schomacker til adressa.no.

Hun mener at å vise frem norsk natur er et logisk valg i markedsføringen av Nidars melkesjokolade.

  • Bergene melk handler om naturlighet, norsk melk, norsk smak. Vi har flotte bilder av norsk natur, og tanken var at folk skulle vise frem stedet de synes er penest, forklarer Schomacker.

- Ikke så like

— Har dere endret noe på kampanjen etter at dere så hva Freia kom med?

  • Nei, det har vi ikke. Fellesnevneren i kampanjene er norsk natur. Men dette er en fotokonkurranse, mens Kraft Foods og Freia satser på et spill på nettet, sier Schomacker.

— Har dere fått noen kommentarer på at kampanjene er like?

  • Ikke annet enn at vi registrerer at Kraft Foods mener de er like. For oss har kampanjen vært en kjempesuksess så langt. Vi har fått inn over 1000 bilder på to uker, og rundt 30.000 personer har stemt på dem, sier Schomacker.

Siden Nidar lanserte Bergene melk i 2009 har merket omsatt for 162 millioner kroner. Nordmenn har kjøpt 7,75 millioner storplater, mini og rull av Bergene melk de siste to årene.

— Én av fem melkesjokolader som selges i dag er en Bergene melk, sier Schomacker.

Vil ikke gjøre noe

Tønnessen sier at Freia ikke vil forfølge saken videre.

  • For oss er dette uproblematisk, vi satser på egne strategier, og det er i stor grad samme strategi som vi har hatt i over 30 år, sier Tønnessen.

— Hvordan merker dere konkurransen fra Nidar?

  • Freias melkesjokolade har sjelden stått sterkere enn i dag. Derfor har vi tro på egne strategier. Men det er sunt med litt konkurranse, det fører til mer fokus på produktet, sier Tønnessen.

Vinnerne i de to kampanjene får henholdsvis 500.000 og 100.000 kroner fra sjokoladeprodusentene. Freia trekker ut en person som får 500.000 kroner for å ha spilt nettspillet de har lansert. Nidar gir 100.000 kroner til fotografen av bildet som blir kåret til Norges vakreste sted.