Les også:

Diamond Dealers Club i New York på 47. gate domineres av eldre menn. Rundt bordene sitter de i alvorlige drøftelser. Fotoforbudet håndheves vennlig, men bestemt. Steiner vurderes. Kjøpere og selgere av diamanter gjør opp handelen med et håndtrykk. Slik har diamanter vært handlet i generasjoner.

— Vi gjorde en undersøkelse, og fant ut at gjennomsnittsalderen for våre medlemmer er 58 år, forklarer Moshe Mosbacher. Han er president i det som er New Yorks diamantbørs, en av de viktigste i verden.

Frykten for forgubbing har fått klubben til å satse på verving. Nå ønsker de seg flere yngre, og ikke minst kvinner.

Mesteparten av New Yorks diamant- og smykkeindustri er presset sammen på 47. gate mellom 5. og 6. aveny. En gatestump som i sitt ytre ikke akkurat stråler av den eleganse som preger forretningene på innsiden.

I de mer enn 4000 bedriftene som finnes her går jobbene ofte i arv. Men Mosbacher ønsker nå å få flere nye inn.

Eksport

Tall viser at eksport av diamanter og smykker fra USA er tilbake på nivået fra før finanskrisen. Hongkong er et stort marked, men Kina øker også. Ringvirkningene av denne industrien i New Yorks økonomi tilsvarer mer enn 24 milliarder dollar, eller på størrelse med McDonalds omsetning på verdensbasis.

Store smykker

Ben Moses, opprinnelig fra Romania, har nesten 60 år bak seg som smykkedesigner. Han viser frem egendesignede mansjettknapper med og uten diamanter. Han er født inn i businessen, og nå er hans sønn aktiv i firmaet. På veggen henger bilder av filmstjerner og kjendiser. Alle pyntet med hans smykker.— Folk på Broadway vil ha store smykker, smiler han.

Sikkerhet

Jeff Levin kom inn i smykkeindustrien via sin svigerfar, og er nå daglig leder i Firenze Jewels, som blant annet selger egendesignede smykker. Kunder er både enkeltpersoner og gullsmedforretninger verden over. Den holder, i likhet med Moses’ butikk, til i et elegant lokale sammen med en rekke andre. En av grunnene til samlokaliseringen er utgiftene for å sikre varene og lokalene.

— Diamantprisen stiger jevnt og trutt. I løpet av det siste to årene har den gått opp med rundt 30 prosent, avhengig av hva slags diamanter du snakker om, forteller Levin.

Gull har steget mer, ca. 40 prosent det siste året.

På gaten utenfor lokkes folk til å selge arvesmykker. Mange gjør det i disse økonomiske krisetider.

— Men vi ser også at folk i økende grad investerer i diamanter, i tillegg til gull.

De oppfatter andre investeringsobjekter, aksjer for eksempel, som for risikable i disse krisetider. –Vi kaller diamanter for det nye gullet, sier Michael Grumet. Han er direktør i en stiftelsen 47st BID, som står bak undersøkelsen om diamant- og smykkeindustrien i New York.

Grumet er også opptatt av at diamantstrøket i New York er en turistmagnet. –På grunn av den harde konkurransen er det ikke noe annet sted du får kjøpt diamantsmykker billigere enn her, sier han uten å blunke.

Men diamanter er også politikk. I land som Angola, Liberia og Sierra Leone ble borgerkriger finansiert gjennom illegalt salg av steinene.

Bloddiamanter

— Hvordan hindrer dere at de diamantene som omsettes her, ikke er såkalte bloddiamanter?

— Det er ikke mulig å importere diamanter til USA uten at de har Kimberley-sertifikat (se fakta). Dette sikrer at vi vet hvor den kommer fra. Du kan heller ikke omsette slike diamanter på børsen her. Hos oss er konflikt- eller bloddiamanter helt uakseptabelt, sier Mosbacher bestemt.