Regissør RagnarTørnquist har forsøkt å bruke pengene til å oppfinne sjangeren på nytt. Enda godt han nå har 150 medvirkende på full tid i staben sin.

Nettrollespill (MMO) er en ung sjanger, men spillerne er likevel så godt som alltid låst til å oppholde seg i enten fantasy-­ eller science fiction-universer. De faste reglene er mange. I starten skal du for eksempel alltid velge mellom forskjellige klasser, et valg du ikke kan gå tilbake på, og målet er alltid å nå stadig nye nivåer med figuren. I The Secret World kaster Tørnquist alle disse konvensjonene.

Bryter med konvensjonene

— Hele sjangeren er basert på en middelaldertankegang, da du var født inn i en rolle i samfunnet og holdt deg til den. Men i vår del av verden, i den moderne tid, er du ikke lenger nødt til å være skomaker fordi du ble født til det. I The Secret World skal du ha frihet til å utvikle deg akkurat som du vil, uavhengig av klasser, forklarer Tørnquist.

I flere år har teamet hans reist rundt i verden, til blant annet New York, Seoul og London, for å lage autentiske modeller av nabolag som faktisk finnes. Det som utspiller seg når spillerne ankommer er likevel alt annet enn en normal, grå hverdag. Ellers hadde Tørnquist neppe klart å trekke hele 500 000 interesserte til å teste ut spillet, bare to måneder etter at betatestingen åpnet. Se en trailer fra spillet her:

Vår egen tid

— I The Secret World reiser du til en ekte, moderne by, men så oppdager du at det ligger en hemmelig verden gjemt i bakgatene. Der viser det seg at "alt er sant". Spøkelser, vampyrer, pyramidenes mystiske oppbygging, hemmelige konspirasjoner, alt du "har hørt" viser seg å være sant, forteller han.

Tørnquist gir Aftenposten en sniktitt på et par tidlige kapitler i spillet, i Funcoms lokaler på Skøyen. Det hele starter mest som en enspilleropplevelse. Du ligger og sover i en mørk leilighet i London. En liten lysende flue summer inn i munnen din. Plutselig blir du fylt av voldsomme, magiske, ukjente og uforståelige krefter.

Snart kommer en merkelig dame på besøk. Hun sier hun er utsendt fra Tempelridderne. Damen forsøker å verve deg i kampen mot den mystiske, voksende ondskapen i verden, blant annet fordi ridderne har "fantastisk helseforsikring".

Digert

Ganske snart hvirvles vi inn i en historie som tar oss til avsperrede områder, kontrollert av hemmelige brorskap, hvor alle dem som har okkulte krefter samles. I starten fungerer det hele mest som et vanlig eventyrspill, men gradvis åpnes det opp for flere spillere. Etter hvert vil du inngå både i små grupper som deler mindre oppdrag, og i store laug med komplekse organisasjonskart.

I starten må du velge mellom hvilket av de tre hemmelige brorskapene du vil tilhøre, og det valget kan du aldri endre. De tre organisasjonene konkurrerer seg imellom, samtidig som de kjemper mot de onde kreftene. Balansen mellom den interne, hemmelige konkurransen og kampen mot monstrene er avgjørende i spillet.

Behring Breiviks organisasjon

En av de tre organisasjonene spillerne kan velge er Tempelridderne, den samme organisasjonen som Anders Behring Breivik hevdet han var en del av i sitt såkalte manifest. Men 22. juli i år hadde Tempelridderne vært en del av planleggingen til Tørnquist i mange år allerede.

- Har dere vurdert å fjerne Tempelridderne fra spillet etter terroren?

— Vår første reaksjon var selvsagt sorg over det som skjedde. I ettertid er det klart vi har vurdert det. Det er trist og uheldig at noen misbruker et gammelt symbol på denne måten, fordi tempelridderne og mytene rundt dem har eksistert i mange hundre år. Men våre tempelriddere er "good guys" som står opp mot ondskap over hele verden. De utgjør en så kul og viktig del av konspirasjonslitteraturen at det er viktig for oss å holde på dem.

Krever tålmodighet

Spillet får 15-årsgrense, og du bør sette av god tid om du vil få det med deg. Selve hovedhandlingen tar 150–200 timer. I tillegg er det lagt opp til at de mest interesserte kan tilbringe flere tusen timer i spillet.

- Hvorfor finnes det så få spill, og nærmeste ingen nettrollespill, med handling fra vår egen samtid, tror du?

— Å plassere et spill i vår egen verden er mye vanskeligere, fordi folk forventer seg så mye mer. Det skal jo se ut som i virkeligheten. Derfor har vi lagt ned utrolig mye arbeid gjennom flere år på å gjenskape nabolagene fra ekte byer. For meg er det likevel mye mer spennende å gjøre den virkelige verden magisk, enn å bygge en ren fantasiverden, sier han.

Ikke like stort

Da Funcom lanserte Age of Conan i 2008, ble det spillet etter hvert oppfattet som en skuffelse, i hvert fall av børsen.Selskapet fikk lavere inntekter enn forventet, og måtte la en betydelig del av staben gå. Likevel har faktisk hele to millioner mennesker tegnet abonnement på spillet siden lanseringen.

— Den gangen forventet mange at Conan skulle bli like stort som World of Warcraft. Men jeg tror ingenting noensinne kommer til å bli like stort som det spillet, heller ikke Blizzards (utvikleren, journ.anm.) egne spill. Vi kommer til å være fornøyd og The Secret World vil være en suksess med VELDIG mange færre spillere enn de ti millionene som World of Warcraft hadde da Conan ble lansert.

- Men det var vel også sånn at mange spillere klaget over manglende innhold etter innledningen i Conan ?

— Ja, det var kanskje noen som følte at de slapp opp for innhold. I The Secret World sørger vi derfor for at alle karakterene du møter har stemmer gjennom hele spillet, og vi legger mye vekt på det vi kaller endgame (foreløpig avslutning av handlingen inntil første utvidelse, journ.anm).

Magefølelsen

- Hvordan er magefølelsen på responsen denne gangen, da?

— At hele 500 000 har meldt seg, etter bare to måneder, er vi selvsagt veldig fornøyd med. Betatesterne forteller at de elsker den friheten vi tilbyr, som er annerledes enn andre nettrollespill. De synes det som er viktig for oss, nemlig settingen, storyen og åpenheten, er kjempekult. De tingene som kanskje er problematiske, er sekundære, for de er fortsatt under utvikling.