Kunnskapsforlaget har svidd av 40 millioner for å ta det tradisjonstunge og velrennomerte leksikonet inn i en ny tidsalder, men suksessen uteblir.

Forlaget vil ikke røpe hvor mange abonnenter de har på nett-verket, men styreformann Kristenn Einarsson innrømmer at de er langt fra å gå med overskudd.

— Det renner ut kroner hver dag. Og det finnes grenser for hva eierne kan ta ansvar for, sier Einarsson til Dagens Næringsliv.

Kunnskapsforlaget er en diger hodepine for eierne, Aschehoug og Gyldendal. Forlaget har siden i sommer jobbet for å gjøre staten til en redningsplanke. Dersom det offentlige blir storkunde, kan det redde redaksjonen på femten fulltidsansatte. William Nygaard i Aschehoug sier til avisen at de håpet på svar i løpet av februar, men at svaret lar vente på seg.

— Vi taper skikkelig nå. Vi kan holde det gående ut første halvår, men så blir det vanskelig. Vi kan ikke la to store forlag gå konkurs på grunn av dette her, sier Nygaard.

Det femten bind store papirleksikonet er også truet. Det selges mellom 3.000 og 4.000 sett av serien hvert år. Før solgte Kunnskapsforlaget rundt 10.000 i året.

Det koster 480 kroner i året å abonnere på tilgang til www.storenorskeleksikon.no. En redaksjon på femten fulltidsansatte jobber med nettleksikonet.

(Origo)