Auksjonsforretningen Helgheim AS måtte begynne med bobilparkering, andre flytter salgsdisken til internett.

– Det generelle bruktmarkedet har vært elendig, kjøperne er nesten borte og prisnivået på antikt er blitt mye dårligere, sier Terje Johan Helgheim i

Helgheim AS, som har drevet med kjøp og salg av dødsbo, konkursbo, kunst og antikviteter siden 1976. Hittil i år har auksjonshuset avholdt to auksjoner, for 20 år siden var tallet 70. Røde tall gjør at han må drive bobilparkering på si.

– Umulig å leve av

De siste årene har nordmenn hatt en enorm kjøpekraft, og finanskrisen med lav rente har bidratt til å forsterke denne tendensen. I tillegg faller verdien på antikviteter i nedgangstider. Ifølge Arild Hermstad, leder i Fremtiden i våre hender, har dette medført reduksjon i salg av brukte gjenstander.

– Jo mer penger vi får, jo bedre råd har vi til å kjøpe nytt, og det betyr at bruktmarkedet sliter, sier han.

Forskningssjef i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Eyvind Stø, mener markedet for brukte gjenstander er todelt, og at finanskrisens påvirkning er mer tilfeldig.

– Antikkmarkedet er nok påvirket av nedgangstider, mens interessen for brukte ting gjerne følger motebølger, sier han.

Aleksandra Iversen drev brukthandel kombinert med kafé på Klosteret frem til hun overlot «Retro» til nye eiere i vinter. Også hun mener det er et vanskelig marked.

– Vi regnet veldig på det mot slutten, og det var kafédriften som gjorde at vi gikk i pluss, sier hun.

Insentiver for nettsalg

Både «Tante Pose» og «Sigmunds Samlermarked» driver med brukthandel på heltid og melder om positive tall. Det samme gjør pensjonist Torleif Bakke, som driver antikvitetsbutikken «Postilion» tre dager i uken. Eier av «Kleskapet» i Skostredet, Linda Elizabeth Herlofsen, sper på inntekten ved å ta syoppdrag.

– Selv om det er et marked for gamle klær, er det umulig å leve hundre prosent av en sånn jobb, sier hun.

Auksjonshuset Helgheim er en av dem som har tatt internett til hjelp for å øke salget. Professor ved NHH, Sigurd Villads Troye, har forsket på forbruksvaner og kjøpsmønstre og mener nettsalg er en økende tendens på bruktmarkedet.

– Det er mange insentiver for å drive nettbutikk. Det er mulig å starte uten forretningslokale, og både kjøper og selger får hele landet som markedsplass, sier han.

Men netthandelen er ikke bare positiv for de tradisjonelle butikkutsalgene. Ifølge Troye bidrar nettsalg til å redusere prisene.

– Nettet gir større mulighet for sammenligning, og den prisdempende effekten dette gir kan også bidra til å presse marginene ved butikkutsalg, sier professoren, som mener flere dermed blir tvunget på nett for å overleve.

Resultat: Minus tre mill.

To av fire antikvariater i Bergen sentrum har avviklet butikkdriften til fordel for netthandel. Eikens Antikvariat er et av dem.

– Vi driver billigere nå, og selv om vi mister impulssalget er det mer lønnsomt med nettsalg, sier Magne Eiken.

Men selv om mange spår at netthandel er fremtiden også for brukthandelen, går det med dundrende underskudd for Lauritz Com, som driver nettauksjoner over kunst, design, antikviteter og «home luxury». Det mest brukte søkeordet er Arne Jacobsen, og nettstedet har 500.000 registrerte brukere. Men resultat før skatt har ligget rundt minus tre millioner de siste to årene.

– Vi har tro på at dette konseptet representerer fremtiden, problemet er at vi ikke klarer å tjene penger på det, sier styreleder i Lauritz Com, Geir Olav Ottesen.