Nettbuss overtar da all busskjøring i dette området. Drammens-selskapet leverte lavere anbud enn Tide og Nobina, og vant dermed konkurransen om å kjøre buss i øykommunene vest og nord for Bergen i de neste syv årene. Dermed er det over og ut etter ca. 80 år med Tide bak rattet i dette området. Det endret ikke avgjørelsen at Klagenemnda for offentlige anskaffelser påpekte flere lovbrudd i anbudsrunden.

Størst i Norden

Nettbuss er Nordens største busselskap med over fem milliarder i omsetning og ca. 7000 ansatte.

De første 40 bussene er allerede kommet til bussanleggene på Straume på Sotra og Haugland på Askøy. I løpet av de neste dagene kommer det ytterligere 30 splitter nye busser. De siste 30 kommer i løpet av sommeren, og vil være klare til trafikk når sommerrutene opphører i andre halvdel av august.

— Dette ser vi frem til, sier avdelingsleder Mons T. Nakken i Nettbuss på Straume.

Sist ut

I tur og orden er det kommet nye busser en rekke steder i Hordaland, senest i Bergen nord og sentrum. Passasjerene på Askøy og Sotra har måttet reise med gammelt bussmateriell, og er de siste i fylket som får busser med høyere komfort. Snittalderen på bussene de har reist med til nå, har ligget like i underkant av ti år. Noen busser har vært 15–20 år gamle. Tide har ikke villet skifte dem ut før det ble avklart hvem som ble tildelt busskjøringen i området frem til 2019. Og det ble altså Nettbuss.

Samme sjåfører

Men det er bare bussene som er nye. De tidligere Tide-ansatte i området blir med over i Nettbuss. Det ligger i reglene for virksomhetsoverdragelse at de skal tilbys nye jobber i selskapet som overtar rutedriften.

— Det er 270 ansatte som skifter jobb natt til mandag. Alle som kjører buss her ute, har takket ja til å bli med over i Nettbuss, sier Mons T. Nakken, som allerede har skiftet arbeidsgiver fra Tide til Nettbuss.

Nå jobber han på spreng med å gjøre overgangen mest mulig smidig for både sjåfører og reisende. Den førstnevnte gruppen skal blant annet få helt nye uniformer.

— Jeg tror ikke passasjerene kommer til å merke noen særlig annen forskjell enn at bussene er nye og moderne. Det blir ingen endringer i selve ruteopplegget, sier Nakken.

Universell utforming

Skifte av busselskap skjer på et gunstig tidspunkt. Fra mandag skal det kjøres sommerruter, noe som betyr færre avganger. Fra august er det fullt trøkk med alle de nye bussene i trafikk.

De nye bussene er av merket Iveco, og har universell laventrè-utforming. De oppfyller dessuten strenge krav om lavutslipp. Bussene blir utstyrt med Skyss-dekor og farger, hvitt og oransje.

Tide satser på å selge de fleste bussene som blir tatt ut av trafikk. Selskapet sitter allerede med en rekke busser som er til salgs, etter at bussene i Åsane og Bergen sentrum ble skiftet ut i fjor høst. Nå vokser denne bussparken ytterligere.

Hva mener du om endringene? Si din mening under!