Da halvparten av alle minibanker og nettbanker i Norge ble satt ut av drift i helgen, var dette langt fra første gang at en feil hos leverandør Evry (tidligere EDB Ergogroup), forårsaket store lammelser i banktrafikken, skriver adressa.no.

Senest i desember i fjor hadde flere banker nedetid på sine nettbanker og minibanker som følge av feil hos leverandøren.

I påskeuken i fjor gjorde en feil at kundene fikk tømt bankkontoene sine og bare åtte dager senere knelte systemene igjen.

— Et sårbart system

IT-tjenesteselskapet innrømmer at systemet har sine feil og at det må tas grep.

— Det er en sårbarhet i infrastrukturen. Problemene vi hadde søndag, viser at vi har et stykke å gå før vi er i mål med å minimere risikoen, sier direktør for kommunikasjon i Evry, Geir Remman, til adressa.no.

Ifølge Remman var det en hardwarefeil hos en av selskapets underleverandører som holdt nettbanker og minibanker stengt søndag.

— Men vi ønsker ikke å henge ut våre leverandører. Dette er et ansvar vi tar på oss, sier Remman.

Svikten var imidlertid ikke den samme som rammet DNBs nettbank mandag formiddag. Dette skyldtes et hackerangrep på bankens servere.

Snur steiner

De mange feilene har allerede påvirket selskapet. Remman forteller at det er investert betydelige summer for å styrke infrastrukturen. Bedriften har satt i gang et eget program for å forbedre seg.

— Vi har et forbedringsprogram, hvor vi skal snu hver stein. Vi ser på hvor vi kan forbedre oss. Men det er en komplisert verdikjede. Allerede er det investert ganske mye i forhold til teknologi og kompetanse, men det tar tid, sier Remman.

- Burde dere ikke hatt en reserveløsning på plass?

— Vi har en reserveløsning som delvis fungerte på søndag, men den traff ikke alle steder. Dette er en av tingene vi nå jobber med, sier Remman.

Skal lære opp ansatte

Et sentralt punkt i forbedringsprogrammet er å gi ansatte bedre forståelse for konsekvensene av feilene og hvilke krav kundene stiller.

— Vi må ikke bare se teknologien, vi må se hvilke konsekvenser eventuelle feil vil ha for kunden og samfunnet. Det er en omfattende kultur- og endringsprosess som pågår i selskapet. Vi holder blant annet egne kurs for de ansatte, sier Remman.

Han forteller at det også jobbes med å knytte selskapets leverandører nærmere til seg.

- Er det satt noen tidsplan for når dette programmet skal være komplett?

— Vi har veldig konkrete milepæler og planer, men ikke en skikkelig sluttdato.

- Betyr dette at vi ikke kan se bort fra at lignende feil vil skje igjen?

— Det er vanskelig å love noe som helst når det gjelder teknologi. Vi må jobbe med systemene for å få færre feil og begrense konsekvensene, sier Remman.

PST nede

Hackere har også angrepet flere andre sider de siste dagene. Blant annet Norsk Tipping, blogg.no IT-avisen og Politiets sikkerhetstjeneste har fått problemer. PST hadde mandag ettermiddag fortsatt ikke fått opp siden siden.

— Det er uheldig, men får ikke noen konsekvenser for oss, sier kommunikasjonsdirektør Trond Hugubakken i PST.

Han sier at deres leverandør holder sidene nede, men at hackerne ikke har brutt seg inn i noen internse systemer.

Ifølge VG begynte angrepene på lørdag.