Den britiske kles— og tilbehørsprodusenten Burberry, som er kjent for sine karakteristiske rutede produkter, skuffet markedet da de i dag sendte ut resultatvarsel som viser at salget svekkes.

Selskapet melder at resultat før skatt for 2012 er ventet å ende i nedre del av analytikernes estimater. Markedet reagerte med å sende aksjen som er notert ved London-børsen ned mer enn 18 prosent. Ved halv to-tiden tirsdag var fallet på 18,7 prosent.

— Det ytre miljøet blir stadig mer utfordrende. Sett i lys av dette har salget i annenkvartal svekket seg sammenlignet med historisk høye nivåer. Som følge av dette, følger vi nøye det løpende kostnadsbildet og iverksetter tiltak for å sikre kortsiktig lønnsomhet, skriver Angela Ahrendts, administrerende direktør i Burberry, i en børsmelding.

Drar andre luksusmerker med seg i fallet

Det svekkede resultatvarselet fra Burberry utløste en dominoeffekt hos andre produsenter av luksusmerker. Verdens største luksusmerkevaregruppe Louis Vuitton Möet Hennessy (LVMH) var ned nær 4,4 prosent ved London-børsen tirsdag.

Selskapet står blant annet bak vesker med de karakteristiske LV-bokstavene spredt utover, champagnemerket Möet & Chandon og Hennessy konjakk.

Også den franske luksusmerkevaregruppen PPR, som eier merkenavn som Gucci og Yves Saint Laurent, er ned mer enn fire prosent på London-børsen. Det sveitsiske luksusmerkeselskapet Richemont opplever et børsfall på mer enn seks prosent.

- Mangler selvtillit

— Den økonomiske krisen fortsetter og desto lenger den varer, desto mer faller selvtilliten også blant rike individualister. Dessverre, mennesker uten selvtillit handler ikke Burberry, sier administrerende direktør Jaana Jatyri i analyseselskapet trendstop.com til Reuters.

Også selskapet LVMH, som står bak Louis Vuitton-veskene, faller på London-børsen tirsdag.
Scanpix