Aftenposten skrev i går at Oslo Lufthavn bygger et utvidet terminalområde for 160 millioner kroner. Bygningen skal ta unna for den forventede trafikkveksten i årene fremover mens hovedterminalen på Gardermoen utvides.

Men etter fem år skal terminalområdet rives.

Lederen i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, mener at Avinor og Oslo Lufthavn må stanse planen om å rive nybygget.

— Jeg har aldri hørt om noe tilsvarende, dette virker jo bare meningsløst både ut fra et økonomisk og miljømessig synspunkt, sier Haltbrekken til Aftenposten.

Han sier forbundet har vært motstander av utvidelsen på Gardermoen og at planene om å fjerne et fem år gammelt bygg bare styrker hans negative holdning til hele prosjektet.

- De 160 millioner kronene burde vært brukt til bedre ting enn dette. Høyere myndigheter enn OSL bør pålegge utbyggerne om å finne en annen løsning, mener Haltbrekken.

Kritikken mot utvidelsen kommer av den voldsomme trafikkveksten Oslo Lufthavn har gjennomgått de senere årene. OSL har hatt den største veksten av de skandinaviske flypassene. Med en trafikkøkning på 10.5 prosent overkjørte den i fjor klart sin argeste konkurrent, Københavns lufthavn, som hadde en vekst på knapt halvparten, 5.7 prosent.

Fortsatt er København større målt i antall passasjerer og hadde i fjor 22.7 millioner reisende. Men Gardermoen har de senere årene tatt kraftig innpå på årsbasis, og sluttet i fjor på 21.1 millioner passasjerer.

Oslo Lufthavn la den tredje store flyplassen i Skandinavia, Stockholm Arlanda lufthavn, bak seg allerede i 2006. Siden har Oslo Lufthavn vært nest størst og knivet med København om å være aller størst.