Forleggernes høye vederlagskrav truer planene om kommersielle salgskanaler for musikk på nettet, mener plateselskapene. Forleggerne representerer dem som eier rettighetene til sangene. Midt i denne spliden frir Napster til artistene og deres forleggere.

— Jeg tenker mye på forlagsvirksomheten. Vi kan få med oss alle verdens plateselskaper men er maktesløse uten samarbeid med forleggerne, sier Napster-sjef Hank Barry til Reuters.

Utviklingen av den nye betalingstjenesten til Napster er i full gang og lanseres til sommeren, sier han. Det nye systemet skal sikre vederlag til artistene uavhengig av om de er knyttet til store plateselskaper eller ikke.

— Mange brukere er villige til å betale for Napster, selv om tjenesten ikke skulle inneholde materiale fra de store plateselskapene. Det gjør forleggerne meget viktige, sier Barry.

De store plateselskapene har delt seg i to store leire i utviklingen av salgstjenester for musikk på nettet. RealNetworks, Warner, EMI og BMG utvikler MusicNet, mens Sony og Universals kommende tjeneste heter Duet. Dessuten er BMG i partnerskap med Napster.

250.000 nye brukere lastet ned fildelingsprogrammet fra Napster hver dag i februar. Nå har tallet falt til 150.000, siden utvalget på tjenesten er kraftig slanket.

Napster ble dømt til å fjerne materiale med opphavsrettigheter etter et søksmål fra en samlet amerikansk plateindustri.(Origo)