Den bergenske matvarekjempen Rieber & Søn, som blant annet eier Toro, la frem sine foreløpige regnskapstall torsdag.

De viser en omsetningssvikt i fjor på 8,5 prosent sammenlignet med 2009.

Solgte King Oscar

— Hovedårsaken til dette er at vi har solgt flere virksomheter i 2010. Det har vært et planlagt program, sier administrerende direktør Patrik Andersson til bt.no

Rieber & Søn har solgt King Oscar og Sopps. De har solgt unna produksjonen av marine ingredienser som var lokalisert i Arna-fabrikken, og de har solgt et selskap i Nederland som laget frosne løkringer.

— Selv om jeg hadde ønsket meg en noe høyere omsetning i 2010, er det aller viktigste at vi øker lønnsomheten, sier Andersson.

Totalt omsatte matvaregiganten for 4,5 milliarder kroner i 2010.

Lønnsomheten økte med 29 millioner kroner i forhold til 2009, blant annet på grunn av salget av King Oscar. Dette salget ga en netto gevinst på fem millioner kroner i fjor, skriver selskapet.

Prisene opp i første kvartal

I fjorårets siste måneder fortsatte råvareprisene å øke. Derfor varsler Rieber & Søn at de kommer til å øke prisen på matvarene innen 1. april.

— Det er vanskelig å si hvor mye matvareprisene vil øke. Men for noen råvarer går prisene til himmels. Prisene for kakao, sukker og matolje er helt crazy, sier Andersson.

Mens matsalget sank i flere av landene hvor Rieber & Søn er etablert, økte salget i Norge. Kjølte ferdigretter har slått an blant norske forbrukere, ifølge selskapets regnskapsrapport.

I Sverige fikk Rieber & Søn et svekket driftsresultat, blant annet fordi Sverige-avdelingens kontor i Storbritannia ble lagt ned. Eksporten til det britiske markedet tørket derfor inn.

På grunn av at selskapet sitter på mange kontanter etter salgene, utbetaler selskapet et ekstraordinært utbytte på fem kroner pr. aksje i tillegg til et ordinært utbytte på to kroner.

Rieber-familien kontrollerer rundt 90 prosent av aksjene gjennom sitt familieselskap Atlantis Vest AS.