— Det ser ut til at slaget er tapt for alle oss som er imot at Bergen skal miste sitt særpreg. Men det så definitivt slik ut i 2005 også. Ja, oddsene var verre da. Men plutselig snudde KrF i Bergen bystyre, og flertallet sa nei til avtalen med Clear Channel, sier SVs gruppeleder i bystyret, Oddny Miljeteig.

Mobiliserer igjen

— Nå starter vi mobiliseringen for å bevare Bergen som den vakre byen den er. Dette er nemlig ikke er spørsmål om vi har råd til å si nei til en reklameavtale med multinasjonale selskaper. Det er mer et spørsmål om vi har råd til å si ja. For slike avtaler koster mer enn de smaker, sier Miljeteig.

— Jeg håper virkelig på en debatt om dette. Men det politiske flertallet både i Bergen og Hordaland ønsker reklamefinansierte busskur og byromsmøbler i Bergen. En opinionsundersøkelse NRK har gjennomført, viser også at flertallet i befolkningen vil ha det. Derfor vil byrådet fremme en sak om dette. Og vi samarbeider med Hordaland fylkesting, som også har flertall for det samme, sier byråd Filip Rygg.

Endret siden sist

I 2005 hadde byrådet inngått en avtale med Clear Channel Norway om tre offentlige toaletter, 900 busskur og tre stasjoner med bysykler. Pluss vedlikehold av alt sammen så lenge avtalen løp. Men en kraftig motreaksjon i byens befolkning, først og fremst fra kulturlivet, førte til at det ikke ble flertall i bystyret. KrF snudde i siste liten, og ga byrådet et smertelig nederlag.

Siden da har fylket fått ansvar for kollektivtrafikken, og dermed også for alle busskur som ikke står i kommunale veier. Flertallet i fylkestinget gikk på tampen av fjoråret inn for å utrede potensialet for reklameinntekter på busskur, busser og billetter. Fylkestinget åpnet for en ny avtale med Clear Channel eller den franske konkurrenten JCK, de to eneste på dette markedet i Norge.

Krf snudde sist

— Jeg regner med det blir fremmet en sak om dette i fylkestinget i høst, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H).

Filip Rygg våger ikke å antyde når en tilsvarende sak kommer opp i Bergen.

— Men det er en del av byrådsplattformen, og vil bli fremmet.

- Er du sikker på at du har ditt eget parti, KrF, med deg denne gangen?

— Det er riktig at KrF snudde sist. Men vi har stemt for byrådsplattformen, og har i tillegg allerede åpnet for reklamefinansierte bysykler. Derfor er jeg trygg på at det blir flertall også for de busskur Bergen kommune har ansvaret for, offentlige toaletter og bosspann, sier Rygg. Han presiserer at en avtale ikke skal gjelde de historiske deler av Bergen, som Bryggen.

- Ikke like mye verdt

Adm. direktør Toivo Møller-Pettersen i Clear Channel Norway sier til BT at det amerikanskeide selskapet ikke har fått nok av Bergen etter avtalebruddet i 2005.

— Men verden endrer seg. I 2005 var ikke utendørsmarkedet i Norge så stort. Både vi og konkurrenten strakk oss langt for å få en avtale i Bergen. Nå er utbudet i Norge mye større. Det er derfor ikke sikkert at vi er interessert i å by like mye for en avtale i Bergen denne gangen, sier han.

— Men vi vil være med på en anbudskonkurranse. Bergen er alltid interessant. Jeg tror det gikk galt forrige gang fordi motstanderne klarte å få folk til å tro at reklameavtalen også gjaldt Bryggen og andre historiske deler av byen, sier Møller-Pettersen.

Nattjazzgeneral Jon Skjerdal bekrefter overfor BT at han og andre motstandere også vil mobilisere denne gangen.