Moët Hennesy er produsenten av berømte Champagne-merker som Dom Pérignon, Veuve Cliquot og Krug.

Nå skal de begynne å lage sprudlende edle dråper også i Kina, skriver Financial Times.

Samme klima

Regionen Ningxia-Hiu i nordvestkina har klimatiske forhold som passer svært godt til dyrkingen og som er svært like forholdene i den mer berømte regionen Champagne i Frankrike.

Det er bare vin som produseres i distriktet Champagne i regionen Champagne-Ardenne i Nord-Frankrike som kan kalles Champagne. Ekte champagne lages etter reglene i et omfattende fransk sertifiseringssystem.

Den musserende vinen fra Kina vil derfor ikke kunne kalles Champagne, men kvaliteten skal være den samme og Moët, som eies av luksuskonsernet LVMH, håper å tilfredsstille stadig tørstere kinesere.

Eksplosiv vekst

Befolkningen i Kina har tradisjonelt drukket svært lite vin. Men markedet er i eksplosiv vekst.

I 2009 etablerte Kina seg som det landet utenfor EU som kjøper mest Bordeauxvin, viser tall fra de franske vinprodusentene. Japan og USA deler andreplassen.

Mellom 2005 og 2009 mer enn doblet vinkonsumet i Kina seg til rundt en milliard flasker. Denne utviklingen har ført til at en rekke europeiske vinprodusenter har begynt å dyrke vin i land som Kina og India.