Når fotballklubben Manchester United går på børs torsdag ettermiddag, norsk tid, kan supporterne kjøpe en bit av klubben i sitt hjerte. Da blir den samtidig verdens mest verdifulle sportsklubb.

Det er på forhånd ventet at prisen for en aksje vil ligge et sted mellom 16 og 20 amerikanske dollar. Dette gir en prislapp på rundt 4 milliarder dollar for hele klubben.

Til sammenligning verdsettes Real Madrid til rundt 1,9 milliarder dollar, og det verdensberømte baseball-laget New York Yankees har en verdi på 1.85 milliarder dollar, ifølge Forbes.

Blandede supporter-følelser

– Vi mener i utgangspunktet at alle fotballklubber bør være eid av supporterne. United-aksjene som selges gir liten innflytelse, og derfor er vi ikke udelt positive til at klubben skal på børs, sier leder for den norske Manchester United-supporterklubben, Bård Skaar Viken, til Aftenposten.

Selv etter børssalget vil Glazer-familien, som eier fotballklubben, sitte med 99 prosent av stemmene på generalforsamlingen.

Følg oss på Facebook!

Skaar Viken tror også at norske supportere kommer til å benytte anledningen til å eie en liten del av de ‹‹røde djevlene››. Selv har han foreløpig ingen planer om å kjøpe United-aksjer, og det har heller ikke supporterklubben.

– Vårt utgangspunkt er at alle pengene man tjener på børsnoteringen burde gått til å betale ned klubbens gjeld, men slik det ser ut nå vil halvparten av pengene gå til Glazer-familien. Det er vi kritiske til, forteller supporter-lederen.

Upopulær eier

Glazer-familien håper på å hente inn 320 millioner dollar etter den planlagte noteringen på New York stock exchange. Rundt halvparten av disse pengene vil gå med til å nedbetale gjelden, som i dag ligger på rundt 660 millioner dollar.

Den mektige familien har skapt mye kontrovers i Manchester etter at de i 2005 kjøpte seg inn i klubben.

Nå får de nok en gang fansen mot seg, som truer med å boikotte klubbens sponsorer.

Eier med hjertet

Analytikere og investorer er nå i tenkeboksen på hvorvidt United-aksjen nå blir verdsatt for høyt.

– For en investor vil en investering i Manchester United være mer preget av følelser overfor fotballaget, enn den faktiske underliggende verdien av selskapet, sier Gerry Cardinale, partner i Goldman Sachs Group, til nettstedet Bloomberg.

– For mange er bare det å kunne fortelle at de eier en liten del av klubben de elsker verdt aksjeprisen, fortsetter han.

Manchester United lanserte også nylig den amerikanske bilprodusenten General Motors som ny hovedsponsor. De vil over de neste ni årene utbetale omtrent 560 millioner dollar til klubben.