For snart tre uker siden ble det gjort kjent at Facebook testet en ny betalingsløsning for statusoppdateringer, utelukkende i New Zealand.

Konseptet er at både enkeltpersoner og bedrifter kan betale for at sin statusoppdatering blir mer synlig.

Betaler du, havner meldingen din høyere opp på veggen til venner og følgere, og på den måte strekke ut til langt flere enn normalt. Funksjonen kalles «Highlight».

Facebook har nå begynt å rulle ut denne løsningen i Norge. På Facebook-siden til prissammenligningstjenesten til Hardware.no, Prisguide.no, kan vi nå betale for å gjøre statuser mer synlig.

Les mer hos Hardware.no:

Fem ganger rekkevidden

Profilen til Prisguide.no har drøyt 1000 følgere, og den laveste summen vi kan betale er 31 kroner. Øker vi innsatsen til 62 kroner estimerer Facebook at en enkeltpost vil ha muligheten til å nå ut til rundt 2500 personer.

Facebook har samtidig rullet ut et nytt statistikksystem som forteller hvor mange unike mennesker som har sett hver enkelt statusoppdatering. Tradisjonelt når oppdateringene til Prisguide.no ut til omlag 500 mennesker.

For 62 kroner kan vi altså nå ut til fem ganger så mange mennesker som før.

Blir ikke merket

Vi testet løsningen for å se hvordan det vil se ut i nyhetsstrømmen til vanlige brukere. Vi la ut en oppdatering som vi betalte 62 kroner for.

I nyhetsstrømmen til de som følger siden vår blir ikke denne merket på noen som helst måte, og fremstår som en helt vanlig statusoppdatering.

Hva du ser i nyhetsstrømmen din har tidligere vært utelukkende basert på Facebooks tolkning av dine interesser. Det kan det nå være slutt på.

Gikk nylig på børs

Denne betalingsløsningen kommer bare til Norge to uker etter at selskapet gikk på børs. I tiden etter har aksjekursen til selskapet vært en ren katastrofe.

Analytikere BBC har snakket med tror vi vil se flere nye inntektsmodeller fra Facebook i tiden fremover. I selskapets børssøknad kom det blant annet frem at de tjener så godt som ingenting på mobilbrukerne – noe som er en stor fare for selskapet.

Samtidig har Facebooks inntekter vokst mindre de siste seks månedene enn hva de har gjort de siste årene. Nå som selskapet er børsnotert vil det ha et større press på seg til å levere resultater.

Vi har foreløpig ikke fått kontakt med Facebook for å få en kommentar til denne saken.

Hva synes du om den nye betalingsløsningen til Facebook? Kommenter gjerne i kommentarfeltet under

Les mer hos Hardware.no: