Årsaken til den sterke prisøkningen finner vi ifølge Kaffehuset Friele i Sør-Amerika. Brasil og Colombia er to av verdens største produsenter av kaffe med en årlig produksjon på cirka 120 millioner kaffesekker (1 sekk = 60 kg).

— Prisene på verdensmarkedet har gått opp med 70 prosent på en måned. Det er mye, sier Herman Friele, styreleder i Kaffehuset Friele, til bt.no.

Dårlig kaffehøst

Brasil-kaffe dominerer i kaffeblandingene i Norge. Historisk har Brasil hatt store kaffelagre for å balansere variabel produksjon fra år til år, men nå er det lite kaffe på lager. Neste år forventes en dårlig kaffehøst. I Brasil blir produksjonen cirka ti millioner sekker mindre enn årets avling, ifølge Kaffehuset Friele.

Samtidig har Colombia store problemer med sitt normale produksjonsmål på 13 millioner sekker. Det vil de tidligst nå i 2013.

De ti siste årene er arealet for kaffeproduksjon i Brasil redusert med 1,5 %. I samme periode er verdensforbruket økt med to prosent, ifølge Kaffehuset Friele.

- Øker med flere kroner

Kaffeprisene bestemmes på råvarebørsen i New York. Kaffe følger den samme høye prisstigningen som nå gjelder de fleste råvarer.

— Dette har resultert i at butikkprisen på kaffe i Norge også har økt med et par kroner for en pose kaffe ut til forbruker, sier Herman Friele.

— Slik vi bedømmer prisbildet på verdensmarkedet og i Norge, må vi forberede oss på ytterligere et par kroner i prisøkning i løpet av de neste månedene, ifølge Friele.

Han tror ikke forbrukerne slutter å kjøpe kaffe selv om posen øker med totalt fire kroner.

— Men vi blir presset på marginene. En del av regningen må vi ta selv, sier Friele.

Han sier det er for tidlig å si hvordan inntektene til Kaffehuset Friele påvirkes av prisøkningen. Men Friele tror forbrukerne må venne seg til varig høyere kaffepriser.

— Gulvet for prisene er flyttet oppover, sier han.

- Pilene peker oppover

Direktør i Joh. Johannson Kaffe AS, Tor Glavin, ser akkurat den samme utviklingen.

— De siste månedene har pilene bare pekt oppover. Jeg har ikke hørt om tendenser på at pilene skal snu, sier Glavin.

Joh. Johannson Kaffe produserer merket Ali Kaffe. Glavin vet ikke hvor mye en pose Ali Kaffe vil øke i pris.

— Det blir opp til kjedene å bestemme. Men kaffe vil fortsatt vært en billig drikk sammenlignet med andre drikker, sier Glavin.

Kommentarer? Vennligst bruk feltet under!