Nye EU-direktiver om jernbane kan bety at NSB får hard konkurranse i fremtiden, skriver Aftenposten.

EU-kommisjonen legger fram forslag til nye jernbanedirektiver 18. desember. Detaljene er ikke kjent, men ifølge Samferdselsdepartementet venter man et krav om full konkurranse og bruk av anbud på alle strekninger når det gjelder innenlands persontrafikk med tog. Dette innebærer at staten ikke lenger kan tildele NSB ruter direkte slik som i dag.

Et krav om full liberalisering av togtrafikken er svært vanskelig å svelge for den rødgrønne regjeringen. I Soria Moria-erklæringen fra 2005 slår partiene fast at ingen strekninger innen persontransport skal legges ut på anbud.

— Forslaget fra EU kan få konsekvenser både for tilbudet til passasjerene, og for arbeidsplassene til de som jobber i jernbanen. Man risikerer en større deling av tilbudet, der interessen er størst for å operere på strekningene i de mest folkerike delene av landet, sier samferdselsminister Marit Arnstad til Aftenposten.

Hun mener norsk jernbane er dårlig egnet for konkurranse, blant annet fordi markedsgrunnlaget er for lite i store deler av landet og fordi jernbanen stort sett bare har ett spor. (©NTB)