NRK Futurums telekomavdeling og BBC New Media samarbeider i utviklingen av betalingstjenester for det mobile internettet.

— I utgangspunktet vil satsingen rette seg mot nyheter, sport, ungdom og underholdning. I et umodent marked må vi satse på noen få brede felter. Innholdsstrategien vår vil nok likne mye på den BBC har i dag, uten at jeg kjenner den i detalj, sier programsjef i NRK Futurums avdeling for telekom, Anne Halvorsen, til Origo.

I motsetning til internett er det sunne forretningsmodeller som ligger til grunn for mobilsatsinger, mener Halvorsen. NRK og BBC har sammenfallende interesser og utfordringer i forbindelse med det nye mobilmediet. Begge er allmennkringkastere og attraktive som partnere for teleoperatørene, ifølge NRK.

Kamp om kronene NRK Telecom kjemper sammen med flere medieaktører mot teleoperatørene om en størst mulig del av inntektene fra innholdsdistribusjon via mobilnettet. Alliansen består foruten NRK av TV 2 Interaktiv, VG Multimedia, Aftenposten Interaktiv, Dagbladet Medialab, Schibsted Telecom, SOL, NTB, TV3 ViaSat, TVNorge Interaktiv, Dagens Næringsliv Nye Medier, P4 Instant Media og GoToScandinavia.

Telenor og NetCom tar i dag omlag 40 prosent av inntektene for distribusjon av innhold på mobilnettet. (Origo)