Butikkene tar seg godt betalt for den nye høstkolleksjonen. Fra august til september steg klesprisene med 12,5 prosent, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå. Oppgangen var spesielt stor for dameklær.

Sammenlignet med september i fjor har det imidlertid vært en nullendring. Hvert år settes prisene opp på klær i denne perioden.

Også prisene på skotøy steg i september, med en oppgang på 6,5 prosent.

Mindre tilbud

Prisene på mat og drikke steg med 1,1 prosent fra august til september 2011.

Etter diverse kampanjetilbud i august, var det spesielt prisøkninger for bearbeidet fisk, ost og brus.

I samme periode steg prisene på flyreiser med 19 prosent, som følge av prisoppganger på utenlandsreiser.

I september ble det også registrert prisoppgang på møbler, etter tilbudsaktivitet måneden før.

Dyrere alkohol og tobakk

Totalt steg konsumprisindeksen med 0,9 prosent, dette er en oppgang på 1,6 prosent sammenlignet med i fjor. Prisene har økt mest for alkohol, drivstoff og tobakk.

Men samtidig har audiovisuelt utstyr blitt 7,5 prosent billigere.