Platebransjens salgsstatistikk for september viser at det samlede musikksalget hittil i år er gått opp med tre prosent målt mot samme periode i fjor.

— En samlet oppgang over ni måneder har vi ikke sett på flere år, sier Marte Thorsby, direktør i platebransjeorganisasjonen IFPI.

En tredjedel av musikksalget skjer nå via streaming, det vil si direkteoverføring av musikk via nett, uten at denne lagres på mottagerens datamaskin eller telefon.

– Mye av økningen skyldes økningen i streaming av musikk. Dette står for 34 prosent av totalsalget, mot 15 prosent på samme tid i fjor, påpeker Thorsby.

Nedlastingen av musikkfiler til egen maskin øker også noe. Samlet stiger det digitale musikksalget for september med 54 prosent i forhold til samme måned i fjor. Hittil i år gir det en oppgang på 76 prosent.

Kjøper flere CD-er og LP-er

Mer uvanlig er det at også salget av fysiske musikkprodukter økte i september. Salget hadde en oppgang på 18 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. IFPIs statistikk viser at det selges flere eksemplarer både av LP-er og CD-er enn på samme tid i fjor.

– Dette kan nok skyldes enkeltutgivelser i september som har solgt godt. Jeg tror ikke CD-salget vil fortsette å stige, sier Thorsby.

LP-salget steg både i september mot september i fjor, og hittil i år. Men LP salget er neglisjerbart lite, cirka 1prosent av totalsalget, opplyser IFPI.

Halvert siden gullalderen

Oppgangen gjelder nemlig bare for september. Statistikken viser at de samlede tallene så langt i 2011, viser en markant nedgang for fysiske musikkprodukter målt mot fjoråret.

Derimot mener hun statistikken peker mot at streamingtjenester blir stadig viktigere for brukerne. Stadig flere hører musikk via tjenester som WiMP og Spotify.

– Og de som begynner å bruke streamingtjenester, fortsetter med det, sier Thorsby.

– Hvordan er økonomien i dette for plateselskapene, sett mot gamle dagers fysiske musikksalg?

– Nå er salget av innspilt musikk fra distributører på litt over 500 millioner kroner i året. I «gullalderen» lå det på rundt 1 milliard, så salget er halvert. Det øker, samtidig som kostnader til trykk og distribusjon av plater går ned, men det er langt igjen til situasjonen vi hadde for ti år siden. Men nå har vi funnet en forretningsmodell som fungerer, sier Thorsby.

– Finn lovlige løsninger

Andre bransjer, som bokbransjen i Norge, har ennå ikke funnet hverken forretningsmodeller eller tjenester på det digitale feltet som har påvirket markedet og brukermønsteret på samme måte.

– Hva slags råd kan du gi dem?

– Det er jo lett å si at de må lære av våre feil. Men jeg tror veldig mye handler om å finne lovlige tjenester som fungerer for brukerne.