Premium Listener Service kombinerer tilgang til et digitalt musikkarkiv, overføring av 50 CDer til lageret per år, muligheter for CD-brenning og overføring til mobile enheter, samt et reklamefritt grensesnitt.

Mp3.coms nye tjeneste understreker de ulike aktørenes forsøk på å omdanne gratistjenester for musikk til abonnementstjenester. De fem store plateselskapene EMI, BMG, Warner, Sony og Universal planlegger snarlige lanseringer av tjenestene MusicNet og Pressplay.

IT— og nettaktører bidrar også sterkt. Napster har skrevet en avtale med MusicNet, mens Microsoft skal være i samtaler med Pressplay. Nettportalen Yahoo! skal markedsføre Pressplay, mens RealNetworks sikrer MusicNet programvare.

— Mp3.com ønsker en inntektskilde som er uavhengig av annonsesalget, sier analytiker i Gartner P.J. McNealy til CNET News.

Mp3.coms gratistjeneste lar brukerne registrere musikksamlingen sin, slik at de senere kan lytte til den gjennom en hvilken som helst datamaskin med nettoppkobling. Tjenesten måtte stenge i fjor, men åpnet igjen etter at en lisensieringsavtale ble inngått med de store plateselskapene.(Origo)